۱۳۸۹ مرداد ۲۰, چهارشنبه

وضعیت غزه در آستانه ماه مبارک رمضان؛ تنگناهای معیشتی ،خبرگزاری قدس (qodsna.ir)


وضعیت غزه در آستانه ماه مبارک رمضان؛ تنگناهای معیشتی
1389/05/19

زمانی تا آغاز ماه مبارک رمضان نمانده است ، آرزوها و امیدهای اهالی تحت محاصره در نوار غزه اکنون میان امنیت و دیگر موارد در نوسان است. چه بسا تنها امید آنان این باشد که رمضان امسال طعمی دیگر به دور از رنج محاصره ، فقر و بیکاری روز افزون داشته باشد به خصوص برای کسانی که هیچ منبع درآمدی برای امرار معاش ندارند ، افرادی که به علت محاصره تحمیلی شدید نوار غزه که حدود 4 سال است ادامه دارد از کار بیکار شدند.

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) ابو محمود یکی از شهروندان کارگر غزه ای که به علت محاصره صهیونیست ها بیکار است در اظهاراتی گفت: در گذشته که مشغول کار بودم و منبع درآمدی داشتم ، همه چیز برای خانواده در ایام ماه مبارک رمضان ، اعیاد و غیر از آن می خریدم ، به نیازمندان صدقه می دادم ولی امروز من را ببین. 5 سال است در خانه نشستم ، بیکارم ، و خانواده ام از طریق کمک های غیر منظم موسسه های خیریه امرار معاش می کنند ما درآمدی نداریم مگر مقرری دولتی که هر سه چهار ماهی به ما پرداخت می شود. ما این مقرری را با همه شادی و سرور می گیریم هر چند که نیازهای معیشتی ما را مرتفع و مشکلات خانواده را حل نمی کند به خصوص این که در بین اعضای این خانواده ها دانشجو و دانش آموز وجود داشته باشد.

ابو محمود ادامه می دهد: " با توجه به این که بخش بزرگی از ساکنان غزه قشر کارگر هستند از شرایط سخت معیشتی رنج می برند و فقر شدید فشار زیادی بر آنان وارد کرده است ، فقری که عامل اصلی آن محاصره تحمیلی بیش از 4 سال بر نوار غزه است. این محاصره همه آرزوها و رویاهای ما ( کارگران ) را بر باد داده است مبنی بر این که روزی خانواده و حتی ابتدایی ترین نیازهای آنان را فراهم سازیم.

حال ابو محمود تفاوت زیادی با حال ابو حسن غزه ای ندارد. کسی که همه بازار " الزاویه " در غزه را چرخید در حسرت این که جزئی از نیازهای اساسی خانواده خود را در ماه مبارک رمضان تامین کند. او در این حال با خود سخن می گفت و توگویی هذیان می گفت که : درب بیشتر موسسه ها و انجمن های خیریه را زدم ، به تکدی ( گدایی ) رو آوردم تا این موسسه ها بر من منت نهند تا این که بتوانم دستکم بخش کمی از نیازهای ضروری خانواده را تامین کنم."

آمار و ارقام اقتصادی حاکی از آن است که حدود 200 هزار کارگر فلسطینی در نوار غزه در نتیجه بسته ماندن گذرگاه های مرزی از کار بیکار شدند زیرا بسته ماندن این گذرگاه ها تاثیر منفی بر فعالیت کارخانه های غزه داشت و فعالیت بیشتر آنان را مختل و متوقف کرد تا جایی که صاحبان صنایع و کارخانه ها مجبور شدند بسیاری از کارگران خود را در نتیجه نبود مواد سوختی و خام اخراج کنند.

در چنین شرایط تاسف بار و سختی که کارگران غره با آن دست به گریبان هستند و فقر و بیکاری که از محاصره غزه ناشی شده است هنوز این امید وجود دارد که در این ماه مبارک درهای خیر و برکت به روی فقیران غزه و کارگران آن باز شود. انها امیدوارند با توجه به نزدیکی معنوی ناشی از ایام پربرکت ماه رمضان در نزد مسلمانان جهان، کشورهای اسلامی تحرک جدی تری برای رفع محاصره غزه دراین ماه مبارک صورت دهند. غزه یی ها هم اینک در بعدانرژی(برق و گار) آموزشی (لوازم التحریر) ساختمانی(سمنازل و اماکن عمومی تخریب شده) با مشکلات عدیده یی روبرو هستند خصوصا در برخورداری از نعمت برق با دشواری های زیادی مواجه هستند به گونه یی که در برخی از نقاط این منطقه محاصره شده مردم یا برق ندارند و یا در طول شبانه روز بیش از 16 الی 18 ساعت از نعمت برق محرومند.