۱۳۸۸ آذر ۱۹, پنجشنبه

قربانیان فراموش شده(تابناک)

از جنگ تمام عیار ارتش‌های یمن و عربستان با گروه الحوثی در استان صعده یمن، دو ماه می‌گذرد؛ البته این ششمین جنگ با حوثی‌ها در سال‌های اخیر است.
در هفته‌های اخیر، حجم عمده پوشش‌های رسانه‌ای از جنگ یمن به نمایش تصاویری از جنگنده‌های ارتش عربستان، شلیک‌های توپخانه و پرواز بالگردها که در حال شلیک راکت و پیاده کردن چتربازان هستند، محدود شده است. این در حالی است که بدون شک، غیرنظامیان، از قربانیان اصلی حملات گسترده ارتش‌های یمن و عربستان به مناطق دیگری از یمن به شمار می‌روند. این موضوع بیشتر از آن جهت‌ نگران‌کننده است که بنا بر برخی خبرها، ارتش عربستان از بمب‌های فسفری نیز بهره برده است؛ همچون بسیاری از جنگ‌‌های خونین سال‌های اخیر نظیر قتل‌عام مسلمانان به دست صرب‌ها در بالکان، نسل‌کشی در رواندا، جنایان جنگی و نسل‌کشی اسرائیل در لبنان و فلسطین که سازمان ملل متحد و بسیاری از سازمان‌های منطقه‌ای در برابر آنها یا سکوت و یا حداکثر به ابراز نگرانی بسنده کرده‌ است.
با وجود گذشت دو ماه از نبردهای یمن، هنوز مردم منطقه و جهان از آلام و مصیبت‌های آن بر مردمان غیرنظامی مناطق درگیری بی‌خبرند و در این میان، البته کارنامه برخی رسانه‌های عربی همچون «العربیه» و «الجریره» سؤال‌برانگیز است، چرا که صرف‌نظر از العربیه ـ که بنا به ملاحظات سیاسی و حامیان مالی این شبکه، طبیعی است که تبلیغات و اخبار آن به سود عربستان باشند ـ از الجزیره نیز جای تعجب است که بر خلاف دوران حمله آمریکا به عراق و یا حملات اسرائیل به غزه، از پوشش رسانه‌ای این شبکه درباره نبرد یمن خبری نیست.