۱۳۹۲ آبان ۱۰, جمعه

گرامیداشت اعلامیه بالفور در غزه با تحصن 8:59 | 10\08\1392

گرامیداشت اعلامیه بالفور در غزه با تحصن 8:59 | 10\08\1392
فلسطینیان غزه با برگزاری تظاهرات و تحصن مقابل دفاتر سازمانهای بین المللی، مراسم یادبودی برای نود و ششمین سالروز صدور اعلامیه بالفور برگزار کردند







بگزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) بنقل از پایگاه اینترنتی قدس نت، فلسطینی های ساکن غزه دو روز قبل از نود و ششمین سالروز اعلامیه بالفور دست به تحصن و اعتراض زدند و برای چندین ساعت باعث تعطیلی اداره های متعلق به سازمان ملل و کنسولگری های انگلیس و فرانسه در این منطقه تحت محاصره شدند.
گروههای فلسطینی بارها مخالفت خود را با آنچه که در اعلامیه بالفور به عنوان حق یهودیان در سرزمین اشغالی عنوان شده است، اعلام کرده و بالفور را یادآور سیاه‌ ترین روز تاریخ برای ملت فلسطین می دانند. اعضای ائتلاف جوانان فلسطین در این تحصن از سازمان ملل و سازمانهای بین المللی خواستند تا به فلسطینی ها بخاطر سالها درد و رنج تحمیل شده بر آنها از زمان اشغال اسراییل در سال 1948 غرامت پرداخت کنند.
دوم نوامبر سال 1917 میلادی (11 آبان‌ماه 1296شمسی) مصادف است با اعلام رسمی اعلامیه‌ی بالفور از سوی وزیر امور خارجه‌ی وقت انگلیس. نامه­ای که آرتور جمیز بالفور وزیر خارجه وقت انگلیس به لرد روچیلد رئیس فدراسیون صهیونیست انگلستان نوشت و به اعلامیه بالفور شهرت گرفت.
به موجب این اعلامیه که در تاریخ تشکیل رژیم صهیونیست اهمیت ویژه ای دارد ، وزیر خارجه انگلستان موافقت خود را با تأسیس سرزمین برای یهودیان صهیونیست اعلام کرد. به دنبال ارسال این نامه به لرد روچیلد در تاریخ دوم نوامبر سال 1917 مهاجرت یهودیان به فلسطین تحت برنامه منظمی آغاز شد و در فاصله بین جنگ جهانی اول و دوم تعداد صهیونیستهای ساکن در فلسطین از70 هزار نفر به 450 هزارنفر افزایش یافت و سرانجام در سال 1948.م به تشکیل رژِم جعلی صهیونیست انجامید و این آغاز درگیری­ اعراب فلسطین و صهونیست­ها شد و از سوی دیگر هم باعث جنگ­های متعددی بین اعراب و رژیم صهیونیستی شده است . این اعلامیه از نظر اعراب دلیلی بر وجود یک توطئه امپریالیستی از سوی انگلستان علیه فلسطینیان و اعراب بوده است.