۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

براساس بيانيه وزارت امور خارجه اکوادور، رافائل کورآ رئيس جمهور اين کشور،کشور آزاد و مستقل فلسطيني را به رسمیت شناخته است



براساس بيانيه وزارت امور خارجه اکوادور، رافائل کورآ رئيس جمهور اين کشور، جمعه (سوم دي) اعلاميه رسمي شناخت کشور آزاد و مستقل فلسطيني را بر اساس مرزهاي 1967 امضا کرد.

اين اعلاميه، همچنين حاکي از آن است که تصميم دولت اکوادور براي شناخت کشور فلسطين مويد درخواست قانوني و معتبر مردم اين کشور براي زندگي در سرزميني آزاد و مستقل و عاملي موثر براي رسيدن به همزيستي مسالمت‌آميز در منطقه خاورميانه است.

بر اساس اين اعلاميه، توجه و تاکيد بر مرزهاي 1967، نشان دهنده مرزهايي است که پيش از اشغال شرق قدس، کرانه غربي و نوار غزه توسط رژيم اسرائيل در جنگ شش‌روزه وجود داشته است.

به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطيني توسط اکوادور در حالي صورت مي‌گيرد که پيش از اين نيز کشورهاي برزيل، آرژانتين، بوليوي و اروگوئه نيز فلسطين را به عنوان کشوري آزاد به رسميت شناخته‌‎اند.

در پي اقدام برخي کشورها مبني بر به رسميت شناختن کشور مستقل فلسطين، رژيم اسرائيل و مجلس نمايندگان امريکا به‌شدت نسبت به اين امر واکنش نشان داده و اين اقدام را محکوم کردند.

مجلس نمايندگان امريکا 15 دسامبر (24 آذر) قطعنامه‌اي را با هدف مخالفت با اعلام يک‌جانبه به رسميت شناختن کشور فلسطين، تصويب کرد.

بر اساس اين قطعنامه، نمايندگان مجلس امريکا از کاخ سفيد مي‌خواهند شناخت رسمي کشور فلسطين را به صورت يک‌جانبه محکوم کرده و هر گونه قطعنامه احتمالي شوراي امنيت سازمان ملل را براي به رسميت شناختن کشور فلسطين، وتو کند.