۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۹, پنجشنبه

"درد و رنج مردم غزه را پایان دهید"

چهارشنبه 28 اردی بهشت 1390 | 07:32
اشتراک | ارسال | چاپ
والری آموس معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه
والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور کمک‌های بشردوستانه از اسرائیل از تحمیل "مصائب غیرقابل تحمل" برای مردم ساکن باریکه غزه، انتقاد کرده و خواهان پایان محاصره غزه شده است.


خبرگزاری شین‌هوا روز سه‌شنبه (27 اردیبهشت) به نقل از آموس اعلام کرد، محاصره باریکه غزه منجر به "بروز مشکل در فعالیت‌های اقتصادی، رکود شدید آموزش، خدمات درمانی، آب و خدمات بهداشتی" شده است.

وی افزود: "متعاقبا یک میلیون و یکصد هزار نفر از مردم غزه به دلیل ادامه محاصره این منطقه، برای تامین غذای خود به کمک نیاز دارند."

آموس گفت: "بر اثر این سیاست‌های سختگیرانه، غیرنظامیان بیشترین آسیب را دیده ‌و مجبور به تحمل درد و رنج غیرضروری زیادی شده‌اند."

وی همچنین خواهان پایان یافتن محاصره طولانی مدت باریکه غزه شده که شرایط دشواری را برای ساکنان این منطقه ایجاد کرده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور کمک‌های بشردوستانه، این اظهارات را درپایان سفر 4 روزه خود به سرزمین‌های اشغالی فلسطین مطرح کرد.

رژیم اسرائیل از ماه ژوئن سال 2007 و بعد از به دست گرفتن کنترل نوار غزه از سوی حماس، این منطقه را در محاصره همه جانبه درآورده است.

این محاصره، عواقب ناگواری را برای مردم غزه در پی داشته و شرایط زندگی را به لحاظ اقتصادی و اجتماعی به‌شدت دشوار کرده است.

حدود یک و نیم میلیون نفر از مردم این منطقه بر اثر این محاصره، از حقوق اولیه خود مبنی بر آزادی تردد، شرایط مناسب زندگی، برخورداری از شغل و حق آموزش و بهداشت و درمان محروم شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نرخ بی‌کاری و فقر در این منطقه اکنون به ترتیب 60 و 80 درصد است.

نیروهای رژیم اسرائیل بعد از عملیات سرب داغ در ژانویه 2009 میلادی، بارها نوار غزه را از زمین و آسمان مورد حمله قرار داده‌اند.

بر اثر این جنگ 22 روزه، بیش از یک‌هزار و 400 فلسطینی ساکن باریکه غزه کشته شدند.

افزون بر این، بالغ بر یک میلیارد و ششصد میلیون دلار خسارت به اقتصاد غزه وارد شد.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد به سرپرستی ریچارد گلدستون، قاضی اهل آفریقای جنوبی، اقدامات اسرائیلی را در جریان جنگ غزه برابر با "جرایم جنگی و جرم علیه بشریت" خوانده است.