۱۳۹۰ تیر ۴, شنبه

خودکفایی زراعی غزه در دوران حماس


خودکفایی زراعی غزه در دوران حماس
1390/03/31


جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با تحمل تحریمهای گسترده ای از سوی رژیم صهیونیستی در زمان رسیدن به قدرت پس از انتخاب از سوی ملت فلسطین، گامهای بلندی در جهت خودکفائی در بخشهای مختلف از جمله محصولات کشاورزی و زراعی برداشته است به طوری که نتیجه این گامها رسیدن غزه به خودکفائی در بخش زراعی بود.
به گزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)، حماس پس از اینکه توانست در سال 2005 صهیونیستها را از غزه مجبور به عقب نشینی کند، سرزمینهای آزاد شده را به کشت انواع محصولات کشاورزی و پرورش ماهی و دیگر حیوانات اهلی اختصاص داد.
"دکتر محمد الاغا" وزیر کشاورزی دولت حماس در یک مصاحبه مطبوعاتی در خصوص تلاشهای دولت برای رسیدن به خودکفائی نوار غزه تصریح کرد که دولت توانسته است در بخشهای تولیدات مرغ، ماهی، سبزیجات، هندوانه، پیاز، سیر، هویج، و دیگر محصولات کشاورزی به خودکفائی بالای 98 درصد برسد.
وی در ادامه با اشاره به سیاست حماس در قطع وابستگی به خارج در تامین غذای ساکنان غزه اظهار داشت که وزارت وی با همکاری دولت، مساحتهای زیادی از سرزمینهای غزه را به زیر کشت محصولات برده است و از ورود محصولات مشابه خارجی برای حمایت از تولید کنندگان داخلی محدودیتهایی را نیز اعمال کرده است.
وزیر کشاورزی حماس با اشاره به واردات 30 هزار تن از محصول هندوانه از بیرون از کشور قبل از رسیدن به خودکفائی در این زمینه گفت: ما در سال گذشته توانسته ایم 35 هزار تن از این محصول را در داخل تولید کنیم و انتظار می رود در سال جاری تولید ما در این زمینه به 40 هزار تن برسد به طوری که تمام احتیاجات محلی ما با این رقم تامین خواهد شد.
وی کمکهای نقدی دولت به کشاورزان و نیز روی آوردن مردم به تولیدات داخلی و حمایت از این محصولات را از عوامل مهم و موثر در موفقیت دولت در رسیدن به خود کفائی زراعی دانست.
الاغا ابراز امیدواری کرد که تلاشهای دولت بتواند نوار غزه را قادر سازد در زمینه فراهم کردن محصولات فوق و نیز تولید گوشت قرمز که هم اکنون از خارج تامین می شود به طور کامل محصولات را در داخل تولید و به خودکفائی کامل برساند.
این عضو حماس اظهار داشت که نوار غزه در آینده با به شکست کشاندن تحریمهای رژیم صهیونیستی و باز شدن کامل گذرگاه رفتح بتواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی مقادیر زیادی از این محصولات را به خارج صادر کند.