۱۳۹۰ مرداد ۲۶, چهارشنبه

ماکسیم شیوشینکو آماج حملات صهیونیست ها

تحلیل خبر؛
[ 15/08/2011 - 05:15 ب.ظ ]
ویژه ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

منازعه فلسطینی ـ صهیونیستی محدود به عرصه سیاسی و یا نظامی نیست، بلکه یک جنگ تمام عیار است که عرصه های علمی و فرهنگی و اجتماعی را نیز در بر می گیرد و تنها محدود به داخل فلسطین نیست، بلکه هر جایی که اثری از فلسطین و نام فلسطینیان باشد، این جنگ ادامه پیدا می کند.

رژیم صهیونیستی هر طرفی را که درصدد حمایت از فلسطینیان و برقراری رابطه با آنها برآید آماج حملات خود قرار می دهد و به شیوه های مختلف سعی می کند که آنرا به عقب نشینی از مواضع خود وادار کند؛ انگار که حمایت از فلسطینیان گناهی نابخشودنی و جرمی بزرگ است که عامل آن باید با شدیدترین مجازات ها تنبیه شود.

در همین راستا، لابی یهودی در کشورهای مختلف به اعمال فشار علیه حامیان ملت فلسطین و طرف های ضدصهیونیستی اقدام می کند و به محض آغاز هر گونه فعالیت و تحرکی از سوی آنها، تمامی عناصر و عوامل خود را علیه این طرف ها بسیج کرده و از انواع ابزارها و اهرم ها برای به تسلیم واداشتن آنها استفاده می کند.

ماکسیم شوچنکو و گناه کبیره وی

"ماکسیم شوچنکو" رئیس مرکز مطالعات راهبردی مذاهب و سیاست های جهان معاصر روسیه که به عنوان مجری شبکه یک تلویزیون این کشور نیز فعالیت می کند، یکی از این قربانیان جنگ تمام عیار جنبش صهیونیستی و لابی یهودی علیه حامیان و طرفداران مساله فلسطین و مخالفان سیاست های دولت عبری علیه فلسطینیان است.

وی که همواره حامی مساله فلسطین و حقوق این ملت و در عین حال، از مخالفان رژیم صهیونیستی و سیاست های ظالمانه آن علیه فلسطینیان و نیز تمامی طرف های ظالم و اشغالگر بوده و است در حوادث و رویدادهای مهمی مانند حادثه ناوگان آزادی غزه، جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه، برقراری روابط باز سیاسی میان جنبش مقاومت اسلامی "حماس" و کرملین و به ویژه دیدار تاریخی خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با دیمتری مدودوف رئیس جمهور روسیه که در جریان سفر وی به دمشق صورت گرفت و حوادث متعدد دیگر به حمایت از طرف فلسطینی و به ویژه جنبش حماس پرداخته و سیاست های دولت عبری در زمینه شهرک سازی و محاصره نوار غزه و نیز جنگ علیه جنبش حماس را محکوم کرده است.

شوچنکو مدتی پیش اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و به ویژه محاصره نوار غزه را یک جنایت قلمداد کرده و از کوتاهی روسیه در مخالفت با محاصره غزه و تاکید بر لغو آن و نیز عدم امدادادرسانی و ارسال کمک های غذایی و دارویی به غزه به شدت انتقاد کرده بود.

این اظهارات وی حملات تند لابی یهودی و صهیونیست های روسیه را به همراه داشت و "یوگینی ساتانوفسکی" یکی از اعضای کنگره یهودی این کشور در مقابل شاهدان متعدد وی را تهدید کرده است که «اگر جنگ داخلی در روسیه آغاز شود، نخستین کسی که خواهد کشت، وی (شیوشینکو) خواهد بود.»

شوچنکو طی مقاله ای اینترنتی که بر روی صفحه " تریبون شورای اجتماعی" قرار داد، خاطر نشان شد که ساتانوفسکی در مقابل همسر وی "نادیجدا کیورکوفا" در استودیوی صدای "سفوبودا" (آزادی) و پس از بازگشت وی از پوشش خبری سفر ناوگان آزادی 2 به غزه، او را تهدید کرده است که «همسرت را می کشم.»

این روزنامه نگار روس همچنین به دریافت نامه های تهدید آمیز از سوی یک فرد ناشناس اشاره کرده و این سوال را مطرح کرد که «آیا این تهدیدات با نوشته های تروریست نروژی مبنی بر اینکه «بیایید الان در کنار اسرائیل بجنگیم» همخوانی ندارد؟

"لابی یهودی" روسیه حملات شدیدی را علیه این روزنامه نگار برجسته روس به خاطر حمایت های وی از ملت فلسطین و متهم کردن رژیم صهیونیستی به ارتکاب جنایت علیه فلسطینیان و تشبیه سیاست های دولت عبری به سیاست های آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم صورت می دهد.

این لابی با ارسال نامه ای به اتاق اجتماعی روسیه با لحن تندی از آن خواسته است که عضویت شوچنکو در این اتاق را لغو کرده و وی را از مجری گری در شبکه اول تلویزیون رسمی روسیه اخراج کند.

لابی یهودی روسیه مدعی شده است که این شخصیت برجسته رسانه ای روس اظهارات قومیتی بیان کرده است که می تواند منجر به شعله ور شدن احساسات ضد صهیونیستی در جهان شود و این مغیر اصول کلی فعالیت اتاق تجاری روسیه است.

اما با این حال، شوچنکو تصریح کرد که از هیچکدام از اظهارات خود عقب نشینی نخواهد کرد و این موضع سیاسی وی است و همواره حامی ملت فلسطین خواهد بود تا این ملت به سرزمین اشغال شده خود بازگردد.

ریشه حملات علیه شوچنکو

اما به نظر می رسد این حملات و تهدیدات ریشه در برنامه های قبلی شبکه یک تلویزیون روسیه با مجری گری شوچنکو دارد؛ به طوری که وی در جریان یکی از برنامه ها، مناظره ای را میان یک مقام صهیونیستی و یکی از رهبران جنبش حماس ترتیب داده بود که در جریان آن، دیگر مهمانان برنامه نیز به حمایت از مساله فلسطین و حق آنها در تشکیل کشور و لزوم عقب نشینی دولت عبری به مرزهای سال 67 پرداخته بودند.

در این برنامه اسامه حمدان مسئول روابط خارجی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" در تاریخ 26 ماه مه گذشته و در جریان برنامه "تو داوری" شبکه یک تلویزیون روسیه که مجری گری آنرا "ماکسیم شوچنکو" روزنامه نگار معروف روسی بر عهده داشت، مذاکره غیرمستقیمی را با "زئیف الکین" نماینده رژیم صهیونیستی و عضو فراکسیون پارلمانی حزب لیکود در کنست عبری انجام داد که در نوع خود رویدادی استثنائی بود.

الکین در این برنامه خاطر نشان کرد که رژیم صهیونیستی اظهارات باراک اوباما مبنی بر عقب نشینی تل آویو به مرزهای 1967 را قبول ندارد؛ چرا که این مرزها به منزله مرزهای "اوچوتز" (اردوگاه آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم) هستند و امکان ساقط شدن هواپیماهای صهیونیستی تنها با شلیک یک فروند موشک را فراهم می کند.

در مقابل حمدان نیز تصریح کرد که اوباما در این اظهارات خود چیز جدیدی نگفته است و همان سخنان قبلی اش را تکرار کرده است و این بدین معنی است که هیچ اعمال فشاری علیه رژیم صهیونیستی صورت نمی گیرد که بتواند باعث تغییر موضع این رژیم شود؛ چرا که وی مساله قدس و مبادله اراضی را نادیده گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره به رسمیت شناخته شدن "کشور اسرائیل" از سوی جنبش حماس اظهار داشت:« زمانی که کشور فلسطینی در محدوده مرزهای سال 1967 و به پایتختی قدس شرقی تشکیل شد، این جنبش درباره مساله به رسمیت شناختن "کشور اسرائیل" موضع گیری خواهد کرد؛ چرا که این امر، جزء مسئولیت های کشور رسمی است و حماس موضع آنرا قبول خواهد کرد.»

حمایت ها از شوچنکو

در پی این تهدیدات علیه ماکسیم شوچنکو، "عزت الرشق" عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" خواستار همبستگی با " ماکسیم شیوشینکو " خبرنگار نامدار روسیه در رویارویی با تهدیدات "اسرائیل" علیه وی مبنی بر قتل او به خاطر حمایتش از ملت فلسطین در منازعه با رژیم اشغالگر قدس شد.

این مقام بلند پایه حماس تهدیدات حامیان اسرائیل و یهودیان روسیه علیه این فعال سرشناس رسانه را به شدت محکوم کرده و خواستار همبستگی با این فعال برجسته عرصه رسانه شد.

انجمن خبرنگاران فلسطینی نیز تهدیدات یکی از رهبران برجسته یهودی علیه "ماکسیم شیوشینکو" عضو شورای اجتماعی روسیه وابسته به نهاد ریاست جمهوری و مجری برنامه "تو داوری" مبنی بر قتل او به خاطر حمایتش از آرمان فلسطین و مخالفتش با محاصره نوار غزه را به شدت محکوم کرد.

این انجمن اعلام کرد تهدیدات بی وقفه " یوگینی ساتانوفسکی" از رهبران کنگره یهودیان روسیه علیه این شخصیت برجسته رسانه ای روسیه نتیجه جوسازی های کورکورانه مقامات صهیونیستی علیه ملت فلسطین و تمامی آزادی خواهان جهان است.

انجمن مذکور ضمن هشدار درباره خطرات این تهدیدات آشکار تاکید کرد اگر حمایت رسمی اسرائیل نبود هرگز چنین تهدیداتی صورت نمی گرفت و این مساله نشان می دهد که ما با زورگویی اسرائیل در عرصه بین الملل مواجه هستیم و هدف از این اقدامات سرکوب آزادی خواهان و حامیان ملت فلسطین است.

انجمن خبرنگاران فلسطین هشدار داد حمایت محافل بین المللی از اسرائیل که زمینه ساز فرار سران تل آویو از چنگال عدالت شده است یک چتر حمایتی برای اینگونه شیوه های ارعاب و تهدید و تجاوز و نقض قوانین بین الملل ایجاد کرده است و در پرتو سکوت این محافل که به مرز تبانی رسیده است نیروی دریایی ارتش عبری در سال گذشته ناوگان آزادی 1 را هدف حمله قرار داد که در پی آن 9 شهروند ترک به خاک و خون کشیده شده و ده ها تن دیگر هم زخمی شدند.

انجمن خبرنگاران فلسطینی تاکید کرد که سیاست ارعاب و تهدید هرگز واقعیت ها را تحریف نخواهد کرد و چهره واقعی دشمن صهیونیستی را تغییر نخواهد داد و چهره این رژیم روز به روز برای افکار عمومی جهان عیان تر می گردد.

انجمن مذکور ضمن تمجید از مواضع حمایت آمیز شوچنکو از مساله فلسطین، از مقامات مسکو خواست تا از این خبرنگار حمایت کنند و تدابیر قانونی لازم علیه تهدید کنندگان وی را اتخاذ کنند.

از سوی دیگر، اتحادیه "ملت های قفقاز" روسیه قصد دارد طرحی را برای جمع آوری امضا به منظور حمایت از شوچنکو آغاز کند. "دینگا خالد" معاون اتحادیه "ملت های قفقاز" خاطر نشان کرد که اظهارات شوچنکو در حمایت از ملت فلسطین و حقوق آن، تنها تلاشی در راستای واقع بینی نسبت به تحرکات مهم سیاسی بود.

دینگا تصریح کرد که نباید یک فعال اجتماعی را به خاطر انتقاد از اسرائیل تا این حد تحت فشار قرار داد و این در حالی است که انتقادات مشابهی در داخل خود اسرائیل و یا حتی در اروپا نیز صورت می گیرد.

وی در همین راستا خاطر نشان کرد که روسیه تقریبا تنها کشوری است که خفقان شدیدی علیه شخصیت های رسانه ای اعمال می کند تا هیچ گونه اطلاعات واقعی درباره اقدامات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان فاش نکنند.

معاون اتحادیه "ملت های قفقاز" تاکید کرد که این اتحادیه طرحی را به منظور جمع آوری امضا در حمایت از ماکسیم شوچنکو آغاز کرده است و از مدیریت شبکه یک تلویزیون روسیه و اتاق بازرگانی خواهد خواست که این شخصیت برجسته رسانه ای را از کار برکنار نکنند.

کوتاهی نهادهای بین المللی

این همه حمله و تهدید علیه یک شخصیت رسانه ای، آن هم تنها به این خاطر که از حقوق یک ملت مظلوم و تحت اشغال و انتقاد از سیاست های جائرانه دولت عبری علیه شهروندان فلسطینی که در جنگ غزه توسط ماشین جنگی این رژیم به خاک و خون کشیده شدند و یا علیه فعالان صلح بین المللی که به جرم کمک رسانی به شهروندان محاصره شده فلسطینی در باریکه غزه و تلاش برای لغو محاصره غزه در آب های بین المللی به خاک و خون کشیده شدند، تنها و تنها از صهیونیست ها و حامیان سینه چاک آنها سر می زند که ذره ای برای ارزش های انسانی و اخلاقی اهمیت نمی دهند و برای سیر کردن غریزه سلطه جویی و برتری طلبی خود از هیچ جنایتی فرو گذار نمی کنند.

در این میان، ضعف جامعه بین المللی و موسسات حقوق بشر و نیز سازمان های مدافع حقوق ملت فلسطین باعث می شود که چنین اشخاص و طرف هایی که به حمایت از حق و حقیقت و مبارزه علیه ظلم و ستم بر می خیزند، خود را در میدان یکه و تنها دیده و در مقابل حملات و تهدیدات محافل صهیونیستی و شاخه های لابی یهودی در کشورهای مختلف هیچ یار و یاور و پشتوانه ای در کنار خود نبینند.

در این وضعیت، از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب و سازمان های حمایت از ملت فلسطین و حقوق بشر انتظار می رود که مواضع مناسبی در حمایت از چنین افراد و شخصیت هایی اتخاذ کرده و بستر لازم برای افزایش حمایت های بین المللی از ملت فلسطین و مبارزه علیه جنایت ها و ظلم و اشغالگری های دولت عبری فراهم کنند.