۱۳۹۰ تیر ۲۰, دوشنبه

اسرائیل فعالان حامی فلسطین را دستگیر کرد

18 تیر 1390 | 17:30
اشتراک | ارسال | چاپ
دستگیری یک فعال صلح در فرودگاه تل آویو توسط نیروهای امنیتی اسرائیل
نیروهای رژیم اسرائیل 120 نفر از فعالان حامی فلسطین که در اقدامی مسالمت‌آمیز وارد فرودگاه بن گورین تل‌آویو شده بودند را بازداشت کرده‌اند.


خبرگزاری رویترز به نقل از میکی روزنفلد، سخنگوی پلیس اسرائیل گزارش داده است: "درخواست ورود بیش از 120 مسافر رد شده است و آنان به دلایل امنیتی در انتظار خروج هستند و طی مدت 24 تا 48 ساعت این فرودگاه را ترک خواهند کرد."

این فعالان شماری از فعالان مبارز متعلق به گروه " به فلسطین خوش آمدید " هستند که پس از هم‎سویی یونان با اسرائیل و ناکامی در تلاش برای حرکت دریایی به سوی نوار غزه، "کاروان آزادی هوایی" را به این منظور سازمان‌دهی کرده‌اند.

تنها هدف این فعالان ابراز همبستگی با فلسطینیانی است که تحت اشغال رژِیم اسرائیل به سر می‌برند و نیز اعتراض به سیاست‌های مرز‌بندی این رژیم اعلام شده است.

دو فعال زن امریکایی نیز که از یونان به سوی سرزمین‌های اشغالی فلسطین پرواز کرده‌اند، در میان افراد اخراج شده از سوی اسرائیل هستند.

مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌ا‌ند که پرواز حامل فعالان را شناسایی و به منظور بازداشت فعالان به دست نیروهای امنیتی اسرائیل این پرواز را از مسیر ترمینال بین‌المللی به ترمینال مجاور منحرف کرده‌اند.

شماری از فعالان چپ‌گرای اسرائیلی نیز که روز جمعه (17 تیر، 8 جولای) در سالن فرودگاه بن گورین قصد برافراشتن پارچه نوشته‎های " به فلسطین خوش آمدید" را داشتند، در این فرودگاه بازداشت شدند.

صدها نفر از فعالان روز جمعه در اقدامی مسالمت‌آمیز قصد داشتند با هدف ابراز همبستگی خود با فلسطینیان به این سرزمین‌های اشغالی پرواز کنند.

اما مقامات اسرائیلی در اقدامی بازدارنده با انتشار و ارسال فهرستی برای خطوط هوایی بین‌المللی از آنان خواستند تا از انتقال 342 مسافر به سرزمین‌های اشغالی به دلیل فعالیت‌هایشان در حمایت از فلسطینیان، جلوگیری کنند.

سابین حداد، سخنگوی اداره مهاجرت رژیم اسرائیل در این باره گفت: "اسرائیل فهرست اسامی 342 فرد ناخوانده را به خطوط هوایی ارسال کرده و به آنان هشدار داده است که این افراد به محض ورود به تل‌آویو به هزینه خطوط هوایی انتقال‌دهنده، بازگردانده خواهند شد."

این اقدام رژیم اسرائیل سبب شده است تا حدود 200 فعال از پرواز به تل‌آویو خودداری کنند.

سازمان‌دهندگان اقدام "کاروان آزادی هوایی" نیز با انتشار بیانیه‌ای فشار اسرائیل بر خطوط هوایی را محکوم و اعلام کرده‌اند که این اقدام نشانه اعمال محدودیت‌ها در دسترسی به مناطق فلسطینی‌نشین است. این فعالان در این بیانیه همچنین رژیم اسرائیل را به اتخاذ اقدام قانونی تهدید کرده‌اند.