۱۳۸۹ اسفند ۱۸, چهارشنبه

در خواست ناوگان آزادی 2 برای تامین سلامت سرنشینانش

[ 08/03/2011 - 09:11 ب.ظ ]
آمستردام- مركز اطلاع رسانی فلسطین

هیئت كاروان آزادی 2 پس از نشست خود در پایتخت هلند، از حكومت های كشورهای شركت كننده در این كاروان كه اواسط ماه مه به سمت نوار غزه تحت محاصره حركت خواهد كرد خواست تا تدابیری شدید و ملموسی را برای حفظ امنیت و سلامت شهروندانشان در برابر هر نوع حمله نیروهای رژیم صهیونیستی، همانند حمله به كاروان آزادی اول بیندیشند.

یك عضو "كمپین رفع محاصره غزه در اروپا" در بیانیه امروز سه شنبه(08/03/2011) كه نسخه ای از آْن به مركز اطلاع رسانی فلسطین دورنگار شد، توضیح داد: حكومت‌ها در تمام نقاط دنیا، هجوم رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی اول در آبهای بین المللی را در 31 ماه مه گذشته محكوم كردند، حمله‌ای كه منجر به شهادت 9 نفر از اتباع ترك تبار و زخمی شدن ده ها نفر دیگر شد.

ابو راشد، در بیانیه ای مطبوعاتی ضمن اشاره به گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تاكید كرد: برخورد و تعامل اشغالگران با شهروندان در داخل كشتی، برخوردی وحشیانه و نامناسب بود. همچنین گزارش كمیته حقیقت یاب به این مطلب اشاره دارد كه طبق ماده 147 كنوانسیون چهارم ژنو، دلایل آشكاری مبنی بر تعقیب قضایی در مورد جرمهای زیر وجود دارد: "قتل عمد، شكنجه و رفتارهای غیر انسانی، وارد آوردن ضربات دردناك عمدی و خطرناك برای سلامت و صحت بدنی و جسمی".

از طرف دیگر، بنجی دی لیوی، سخنگوی كشتی هلندی شركت كننده در كاروان آزادی 2 اظهار داشت: فعالیت ناوگان آزادی 2، مسالمت آمیز است و پاسخی است به سكوت حكومت ها در مقابل آنچه بر سر نوار غزه محاصره شده رخ می دهد.

لیوی گفت: هر نوع تلاش نظامی یا سیاسی برای جلوگیری از رسیدن ناوگان آزادی 2 به نوار غزه، كاری خلاف قوانین بین المللی به شمار می آید و حكومت های ما باید بر این اساس با مانع‌تراشی‌ها برخورد كنند.

این مقام همچنین با اشاره به آمادگی‌ تمامی كشورهای شركت كننده در ناوگان شكستن محاصره غزه (از اروپا، آمریكای شمالی، شمال آفریقا، آسیا، آمریكای جنوبی و استرالیا)، افزود: این آمادگی ها به منظور راهی شدن این كاروان طبق یك جدول زمانی مشخص صورت گرفته است و پیش بینی می شود حدود 15 كشتی حمل كالا در این كاروان شركت داشته باشند و سرنشینان آن به بیش از 1000 نفر می رسد كه شامل روزنامه نگاران و سیاستمداران و متولیان كارهای انسان دوستانه و هنرمندان و فعالان حقوق بشر است.