۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۵, شنبه


فلسطینی ها انگلیس را مسئول بدبختی های خود اعلام کردند// ملت فلسطین عامل چشم پوشی از حق بازگشت را محاکمه میکند

1389/02/25




دیروز جمعه سراسر فلسطین از نوار غزه تا کرانه باختری و پس از آن در اراضی اشغالی سال 1948 شاهد برپایی راهپیمایی های عظیمی در سالروز اشغال فلسطین موسوم به یوم النکبه بود. به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) این در حالی بود که رژیم صهیونیستی اخیرا قانونی را تصویب کرد که در آن هرگونه برپایی مراسم سالروز یوم النکبه از سوی فلسطینیان منع شده بود. با این وجود یکی از این تظاهراتها در شمال نوار غزه و با حضور هزاران فلسطینی ساکن این منطقه برگزار شد. هزاران فلسطینی روز گذشته با سردادن شعارهایی در محکومیت روند سازش ، دولت انگلیس را مسبب همه بدبختی ها و آوارگی های ملت فلسطین در این 62 سال دانست و از دولت لندن خواست تا مسدولیت اشغال فلسطین توسط اشغالگران صهیونیست و اخراج فلسطینیان از سرزمین مادری شان را در سال 1948 بپذیرد.

روزنامه فلسطین تنها روزنامه چاپ غزه با انتخاب تصویری از این تظاهرات عظیم که در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه برگزار شد نوشت: هزاران آواره فلسطینی که در سالهای 1948 و 1967 به دلیل جنایات وحشاینه اسراییل از کاشانه خود اخراج و به اردوگاه جبالیا در غزه پناهنده شده بودند دیروز به دعوت کمیته عالی احیای روز فاجعه اشغال فلسطین (یوم النکبه) و همچنین به دعوت حماس پاسخ گفتند و به خیابانها ریختند.

تظاهر کنندگان فلسطینی حق بازگشت آوارگان فلسطینی به موطن خود را حقی مقدس دانسته که با امتیاز دهی در مذاکرات هرگز فراموش نخواهد شد.

تظاهر کنندگان همچنین هشدار دادند به هیچ یک از طرفهای فلسطینی اجازه نخواهند داد نه تنها در باب حق بازگشت آوارگان فلسطینی که حتی عقب نشینی از یک وجب از خاک فلسطین، کوتاهی کنند یا چشم پوشی نمایند.

در این تظاهرات معین مدیرس رییس کمیته عالی احیای یوم النکبه در گفتگو با خبرنگاران داخلی و خارجی بریتانیا را مسئول اصلی اخراج فلسطینیان از فلسطین، ایالات متحده آمریکا را حامی اصلی اجرای پروژه صهیونیستی در سرزمین فلسطین دانست و بر اصل حق غیر قابل مذاکره بازگشت تاکید کرد.

وی گفت: حق بازگشت حق مسلمی است که تمامی قوانین بین المللی به آن اقار دارند و غیرقابل مذاکره است. بنابراین هرکسی از این حق عقب نشینی کند مجرم و از سوی ملت فلسطین مطرود است و قوه قضائیه فلسطین باید تصمیمات لازم برای این مجرمان اتخاذ نماید.

وی همچنین توطئه جدید اسراییل علیه شهروندان فلسطینی قدس و کرانه باختری در اخراج آنان را محکوم کرد و از تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست ابومازن خواست همه اشکال مذاکره با اشغالگران اسراییلی را هرچه سریعتر متوقف کند.

رییس کمیته عالی احیای یوم النکبه همچنین تاکید کرد که مقاومت با همه اشکال آن تا آزادی سرزمین فلسطین و بازگشت آوارگان فلسطینی حق همه مردم فلسطین است.

گفتنی است در این تظاهرات عظیم که پس از ادای فریضه نمازجمعه برپا شد شماری از چهره های حماس از جمله سامی ابو زهری سخنگوی این جنبش، برخی از نمایندگان پارلمان فلسطین به همراه آوارگان فلسطینی حضور داشتند.