۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

دکتر "استفان لندمن " نویسنده مشهور آمریکایی معتقد است براساس اصلی که می گوید " چیزهایی که نمی توانند همیشه ادامه یابند، تداوم نخواهد یافت" اشغالگری اسراییل روزی به پایان خواهد رسید و این رژیم از بین خواهد رفت.
قدسنا: شما در مقاله خود از واژه "نسل کشی" برای توصیف ماجرای جنگ اسراییل در غزه استفاده کرده اید/ مردم اطراف شما و در خانواده شما چطور می اندیشند؟


لندمان: بسیاری از آمریکایی ها به اتفاقات کشورشان هم فکر نمی کنند، چه رسد به کشورهای دیگر. با توجه به ماجرای فلسطین-اسراییل، رسانه های اصلی ما، که بسیاری از مردم برای دریافت اطلاعات خود به آنها اعتماد دارند، کاملا یکطرفه و به نفع اسراییل عمل می کنند و همینطور همه مسوولان دولتی نیز.

آمریکایی ها در جهانی سراسر توهم زندگی می کنند. و یکی از دلایل اصلی این مساله آن است که ما ملتی هستیم که بیش از همه ملت ها به ما تفریحات ارائه کرده اند و کمتر از همه اطلاعات داده اند و به همین دلیل دولت ما قتل هم مرتکب می شود و بعد قسر در می رود.


قدسنا: برای بازداشتن اسراییل از انجام چنین بی رحمی هایی، جهان چه باید بکند؟


لندمان: من تغییرات مثبتی را می بینم. یک نمونه آن ، تشکیل جنبش جهانی تحریم اسراییل و بیرون کشیدن سرمایه هاست و همچنین قدرت اینترنت، هرچند محدود است. من مقالات بسیاری درباره مساله اسراییل-فلسطین و بسیاری موضوعات دیگر نوشته ام. مساله فلسطین به تدریج دارد (در آمریکا) مساله ای همه گیر می شود اما این کار آسانی نیست.

من بر این باورم که بازی کثیف اسراییل روزی پایان خواهد یافت. اما چه کسی می داند که چه وقت اراده توده ها ، سایر دولت ها را به اقدام وا خواهد داشت؟ تاکنون کاری جز لفاظی های بی معنی صورت نگرفته است. اوباما 100 درصد طرفدار اسراییل است و صفر درصد طرفدار فلسطینی هاست. به قول جیمز پتراس (استاد دانشگاه برمینگهام)، اوباما نخستین رییس جمهور یهودی است. من هم با وی موافقم.


قدسنا: به عنوان یک شهروند آمریکایی، آیا شما معتقدید که سازمان ملل نهادی موثر برای مهار رژیم بی رحم اسراییل است؟

لندمان: سازمان ملل ابزاری امپریالیستی است و به طور کامل در اختیار آمریکاست. این سازمان به همین شکل تاسیس شد – مجمع عمومی بی قدرت و 5 عضو دایم شورای امنیت با قدرت وتو. فقط آمریکا از این حق به طور مرتب و با شرارت استفاده کرده است و اغلب هم به نفع اسراییل. من در این باره مطلب نوشته ام.


قدسنا: نظر شما درباره حماس و آنچه آن را "مقاومت" در برابر اسراییل می نامد چیست؟ آیا دیدگاه آنها کارگر می افتد؟ نظر همکاران و همراهان شما نیز به طور کلی چیست؟


لندمان: وجود حماس به عنوان یک نیروی مقاومت در برابر اسراییل بسیار مهم است و تا حدودی با وجود تحریم از زمان انتخابات و محاصره ای که 3 سال از آن می گذرد و نیز عملیات سرب گداخته، توانسته پابرجا بماند. فقط امیدوارم آنها مانند فتح تسلیم نشوند. آنها در نهایت پیروز خواهند شد به این شرط که تسلیم نشوند. مردمان هم فکری هم که می شناسم نیز معتقدند مقاومت امری حیاتی است.


قدسنا: نظر شما درباره نقش مصر در فشار بر ملت فلسطین چیست و مصر می توانست چه نقشی را ایفا کند که نکرده است؟

لندمان: مصر البته آلت دست اسراییل و آمریکاست، به خصوص در حاکمیت مبارک. نمونه خوب آن مباشرت این کشور (با اعمال اسراییل) است که در ازای یک یا دو میلیارد دلار در سال خریده شده است. مادامی که مصری ها دولت بهتری را سر کار نیاورند، فکر نمی کنم تغییری رخ دهد.


قدسنا: نظر شما درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در این باره چیست؟

لندمان: ایران نیز مهم است و حزب الله هم همین نقش را دارد. آنقدر قدرت های معارض منطقه ای علیه آمریکا اندک هستند که هرچه موجود است مهم است به خصوص با اندکی یاری از چین وروسیه.


قدسنا: آینده فلسطین را چگونه می بینید؟

لندمان: من 75 ساله هستم. شاید من آنقدر زنده نباشم که آنچه را باور دارم رخ می دهد ببینم – فلسطینی آزاد و آزادشده. نمی دانم چه زمانی رخ می دهد اما فکر می کنم رخ خواهد داد. یک مثلی که همیشه دوست دارم استفاده کنم آن است که "چیزهایی که نمی توانند همیشه ادامه یابند، تداوم نخواهند یافت." اشغالگری مطلقا نمی تواند تداوم بیابد و نخواهد یافت. .


قدسنا: در پایان، اگر درباره فلسطین به عنوان یک "کشور" سخنی دارید بفرمایید.

لندمان: من یهودی هستم و ضد صهیونیسم و حامی سرسخت فلسطین. من توانسته ام چند نفری را در فامیل با خودم همراه کنم اما بیشترشان را نتوانستم. یکبار به یکی از دخترعموهایم گفتم که "من یکی فلسطینی هستم" با این هدف که حمایت خودم را از این ملت اعلام کنم. وی دیگر با من حرف نزد. ببینید که کار من چقدر دشوار است. اما من هرگز دست نمی کشم مگر اینکه عدالت برقرار شود.


خوشبخت می شوم که در هر زمانی هر کمکی را بخواهید ارایه کنم.

استیو لندمان

شیکاگو