۱۳۹۲ شهریور ۱۸, دوشنبه

مسئول بحران مواد غذایی درغزه کیست؟\UN calls for opening Rafah crossing


  • مسئول بحران مواد غذایی درغزه کیست؟ 11:24 | 18\06\1392
    امنیت غذایی در سال گذشته درمقایسه با سال 2010کاهش ملموسی یافته وبه 34 درصد در کرانه باختری و57درصد در نوار غزه کاهش یافته است.









    سازمان ملل امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم میداند.براساس تعریف این سازمان موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه عنصر اصلی می‌باشند.ولی آیا این تعریف در شرایط کنونی بر غزه و ساکنان آن صدق می کند؟
    اشغال،محاصره،تخریب تونلهاواختلافات داخلی باعث شده است که امنیت غذایی در فلسطین بویژه در نوار غزه به چالش بیافتد و بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر در فلسطین ازفقدان امنیت غذایی در غزه رنج ببرند.
    بگزارش خبرگزاری قدس(قدسنا)مرکزآمارفلسطین بتازگی درگزارشی نتایج تکان دهنده ای را از تحقیقاتش درباره واقعیت امنیت غذایی در سرزمینهای فلسطین در سال 2012 منتشر کرده است. بر اساس نتایج این تحقیقات امنیت غذایی در سرزمین فلسطین در سال 2012 در مقایسه با دو سال قبل از آن کاهش ملموسی یافته است وبه 34 درصد در کرانه باختری رود اردن و 57 درصد در نوار غزه کاهش یافته است.
    بر اساس این بررسی،کرانه باختری رود اردن در مقایسه با نوار غزه از ظرفیت و قدرت بیشتری برای مقابله با فقدان امنیت غذایی و پیامدهای ناشی از آن برخوردار است. نصرعبدالرحیم تحلیلگر مسایل اقتصادی در فلسطین معتقد است بحران مصر تاثیر منفی بر اوضاع ساکنان غزه که بیش از 7سال است تحت محاصره اسراییل قرار دارند گذاشته است.وی در عین حال علت اصلی و مهمترین دلیل فقدان امنیت غذایی در میان طیف وسیعی از فلسطینیان این منطقه را رژیم صهیونیستی میداند.
    عبدالرحیم افزود:شرایط حاکم بر نوار غزه با شرایط حاکم بر کرانه باختری رود اردن فرق میکند زیراغزه در محاصره است و کرانه باختری در چنین وضعیتی نیست.از سوی دیگر تخریب تونل ها درمرز مصر و غزه درصد فقدان امنیت غذایی در این منطقه را افزایش داده استد.
    وی تاکیدکرد:امنیت غذایی ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد ملی ، حجم صادرات و واردات ، نرخ بیکاری و فقر در جامعه دارد. به گفته وی تخریب تونل ها باعث بروز بحرانی فراگیر در غزه شده است و سی هزار کارگر بیکار شده اند و450 میلیون دلار به بخش اقتصاد غزه خسارت وارد شده است.
    این کارشناس اقتصادی پیش بینی کرد ادامه تخریب تونل ها بحران حادی درغزه بوجود آورد و میانگین رشد تولید داخلی غزه تا پایان سال میلادی جاری به زیر 3 درصد کاهش یابد. این در حالی است که این رشد و تولید تا ژوئن گذشته حدود 15 درصد بوده است.
    از سوی دیگر یک مرکز حقوق بشر در اروپا که مقر آن در ژنو است از بحران غزه به عنوان مرگ تدریجی فلسطینیان یاد کرد.
  • UN calls for opening Rafah crossing 19:07 | 16\06\1392
    UN called on Saturday for opening all crossings before people and goods' movement to and from the Gaza Strip.






    The United Nations (UN) has called in a statement issued on Saturday  for opening all crossings before people and goods' movement  to and from the Gaza Strip.
    U.N. Secretary-General's deputy spokesperson Farhan Haq stated that the United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) expressed deep concern over the recent restrictions and security measures imposed on Rafah border crossing between Egypt and the besieged Gaza Strip.

    Due to the recent restrictions, thousands of Palestinians including patients and students have been stranded on both sides of the border, the statement said, pointing to shortages in fuel, medicines, and building materials.