۱۳۸۸ اسفند ۱۸, سه‌شنبه

زنان فلسطینی ؛ پیشگامان مقاومت (گزارش)

زنان فلسطینی ؛ پیشگامان مقاومت (گزارش)
1388/12/17

سیروس شیرزاد : درحالی که وضعیت معیشتی زنان فلسطینی در سرزمینهای اشغالی به ویژه منطقه محاصره شده غزه به بدترین شکل ممکن رسیده است، زنان این مرز و بوم دوشادوش مردان مقاومت دربرابر اشغالگری رژیم صهیونیستی مقاومت می کنند.
زنان فلسطینی که با مشکلاتی چون اشغال کشورشان، مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبه‌ رو هستند، همواره بیش از مردان متحمل رنج و ستم می ‌شوند ولی با روحیه قوی در کنار آنها علیه دشمن مشترک به مقاومت می پردازند.

آنچه که زنان فلسطینی را از زنان سایر کشورهای جهان متمایز می کند روحیه مبارزه طلبی، ایستادگی، شهادت طلبی و مبارزه آنهاست که در کنار مردان مقاومت علیه اشغالگران صهیونیست مقاومت می کنند. زنان فلسطینی با وجوداینکه از بسیاری از امکانات رفاهی و معیشتی محروم هستند ، در همه زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی،‌آموزشی و فرهنگی شرکت می کنند.
اسارت زنان فلسطینی در زندانهای رژیم صهیونیستی آن هم در بدترین شرایط ممکن، نمونه ای از این موارد است. براساس گزارش ‌ وزارت امور اسیران و آزادشدگان فلسطینی همزمان با فرا رسیدن روز جهانی زن (هشتم مارس) 15 هزار زن فلسطینی از سال 1967 تاکنون بازداشت شده اند که از این تعداد هنوز 36 نفر در بازداشت به سر می برند و در معرض بدرفتاری، خشونت، تجاوزات جنسی، سرکوب و محرومیت زندانبانان رژیم صهیونیستی قرار می گیرند و به وضعیت پزشکی و بهداشتی آنها رسیدگی نمی شود و حتی یک سوم آنها از بیماری رنج می‌برند.
بازداشت این زنان هم نشان می دهد که زنان فلسطینی به طور گسترده‌ای در اعتصاب و اعتراضات علیه اشغالگران صهیونیست شرکت کرده اند. اما تصویری که جهانیان از زنان فلسطین دارند چیست؟ جز این است که زنی ضجه زنان را در کنار کودکی که گریه می کند ، می بینند. ولی آیا این همه آن چیزی است که در فلسطین می گذرد؟ تصویری که بسیاری از جهانیان از زن فلسطینی در ذهن دارند شاید گریه و زاری و ضعف آنها باشد ولی می بینیم که زنان فلسطینی چگونه دوشادوش مردان علیه اشغالگری می جنگند و با امید پیروزی و انتقام خون شهدا و فرزندان خود به مقاومت ادامه می دهند.