۱۳۸۸ اسفند ۲۰, پنجشنبه

دیپلمات‌های ربوده شده، در سرزمین‌های اشغالی هستند

تاریخ:1388/11/20 ساعت:02:54:43 کد:15494

دیپلمات‌های ربوده شده، در سرزمین‌های اشغالی هستند


تصویر بزرگ
سرویس دفاع مقدس و انقلاب اسلامی : دبیر کمیته پیگیری وضعیت چهار دیپلمات ربوده شده به وسیله رژیم صهیونیستی گفت: از آنجا که کسب اطلاع از وضعیت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در دولت‌های مختلف با نوساناتی همراه بوده، مطالبه مردمی می‌تواند در پیگیری جدی این امر از سوی دولتمردان مؤثر باشد.

به گزارش فارس، «سید رائد موسوی» شنبه شب در حاشیه گردهمایی آزادگان ایران و جهان اسلام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال 61 زمانی که رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان حمله کرد و بیروت را در محاصره کامل خود داشت، جمعی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی به منظور کمک به لبنان در شمال بیروت با متوقف شدن به وسیله نیروهای وابسته به رژیم صهیونیستی ربوده می‌شوند.

وی با بیان اینکه 27 سال از ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی می‌گذرد، افزود: براساس شواهد و قرائن موجود این چهار نفر از همان ابتدای اسارت مورد بازجویی قرار گرفتند و هم اکنون نیز در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برند.
دبیر کمیته پیگیری وضعیت چهار دیپلمات ربوده شده به وسیله رژیم صهیونیستی بیان داشت: در طول این مدت و به خصوص طی یک سال اخیر پیگیری‌های گسترده‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران برای بازگرداندن این افراد به خاک میهن اسلامی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برای مشخص شدن وضعیت برخی کارها به صورت غیر دولتی به خصوص در کمیسیون حقوق بشر تحت عنوان کمیته ناپدیدشدگی اجباری در حال انجام است، اضافه کرد: از آنجا که باب تحقیق و تفحص در خصوص این پرونده هنوز باز است و نتیجه تحقیقات در این زمینه به نتیجه نهایی نرسیده تا به امروز پیگیری‌های جدی حقوقی برای این کار صورت نپذیرفته است.

موسوی با اشاره به اینکه تحقیقات دولت لبنان در این خصوص می‌تواند مؤثر واقع شود، ادامه داد: سید حسن نصرالله نیز طی سخنان خود بر کوتاهی دولت لبنان در این مسئله اذعان داشت و اظهار امیدواری کرد که دولت جدید لبنان در حل و فصل این موضوع اقدامات در خور شایانی انجام دهد.
وی عنوان داشت: به نظر می‌رسید تحقیقات دولت لبنان در ا ین خصوص می‌تواند مبنایی برای رسیدگی دادگاه‌های بین المللی باشد.

فرزند «سید محسن موسوی» دیپلمات ربوده شده به وسیله رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: حزب الله لبنان طی تبادل اخیر اسرای خود با رژیم صهیونیستی ، گرفتن اطلاعات از وضعیت این چهار دیپلمات را همواره در برنامه خود داشته و از همین طریق نیز توانسته گزارشاتی مبنی بر زنده بودن آنها به دست آورد.

وی گفت: باور به پیگیری موضوع دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی همواره یکی از مسائل مهم و حیثیتی جمهوری اسلامی بوده، ولی باید دید، چقدر توانسته‌اند این باور را عملیاتی کرده و موجبات کسب اطلاع از آنها و آزادی آنها را فراهم آورند.

موسوی با بیان اینکه پیگیری این موضوع در دولت‌های مختلف همواره با نوسان روبه روبوده، اظهار داشت: متأسفانه بعضا در برخی مواقع مسائل مربوط به انسان‌ها در کشور ما آن طور که باید و شاید پیگیری نمی‌شود در صورتی که اغلب کشورها با تمام توان خود به مسائل این چنینی رسیدگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نقطه عطف پیگیری‌ها در این دو سال اخیر بوده، اظهار داشت: لبنان در بازپس گیری اسرای خود آن چنان فشاری به رژیم صهیونیستی وارد کرد که آنها مجبور به نبش قبرهای ده‌ها ساله شدند تا از عدم وجود اسرای زنده و مرده لبنانی در کشورهای اشغالی و تحویل آنها به حزب الله اطمینان حاصل کنند، ولی در کشور ما پیگیری‌های این چنینی کمرنگ است.

دبیر کمیته پیگیری وضعیت چهار دیپلمات ربوده شده به وسیله رژیم صهیونیستی ابراز داشت: به نظر می‌رسد مطالبه مردمی می‌تواند لازمه پیگیری مناسب این مورد را فراهم آورد تا دولتمردان با انگیزه و جدیت بیشتری در این خصوص اقدام کنند.

وی در خصوص چگونگی همراهی مراجع بین المللی به منظور آزاد کردن این افراد بیان داشت: مراجع غربی و بین المللی در ظاهر علاقه بسیاری به آزاد کردن این چهار نفر از خود نشان می‌دهند در صورتی که دوگانگی رفتار آنها در عمل مشخص است به طوری که در اکثر موارد خروجی مطلوبی را به دست نیاوردیم.

موسوی در پایان هدف از تحمل 27 سال اسارت و سختی چهار دیپلمات ربوده شده را اجرای احکام خدا و آرمان‌های انقلاب خواند و خاطرنشان کرد: ما نیز باید با تأسی از این افراد در راستای حفظ ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و ادامه راه آنها از هیچ کوششی فروگذاری نکنیم.