۱۳۸۹ آذر ۵, جمعه

يونان مانع کاروان کمک‌رسان به غزه

کاروان "راه اميد" وارد غزه شد
جمعه 5 اذر 1389 | 14:26

کاروان کمک‌هاي بشردوستانه لندن موسوم به "راه اميد" از گذرگاه رفح در مرز مصر، به منطقه محاصره‌زده نوار غزه وارد شده است.


اين کاروان کمک‌هاي بشردوستانه، دهم اکتبر 2010 ، لندن را ترک کرد و پنج‌شنبه (4 آذر)، محاصره تحميلي رژيم اسرائيل بر اين منطقه فقيرنشين را شکست.

اين کاروان متشکل از 30 خودرو و 101 فعال حقوق بشر از جمله هشت تن از بازماندگان کاروان کمک‌هاي بشردوستانه آزادي است که در ماه مي مورد هجوم وحشيانه نظاميان اسرائيلي قرار گرفت.

خبرنگار پرس تي‌وي پنج شنبه گزارش داد، مقامات مصر در ابتدا فقط با ورود سه تن از فعالان حقوق بشر اين کاروان از جمله رهبر اين گروه، موافقت کرده بودند.

رهبر اين کاروان کمک‌هاي بشردوستانه در مصاحبه با پرس تي‌وي گفت، کاروان "راهي به سوي اميد" از کشورهاي فرانسه، اسپانيا، مغرب، تونس، الجزاير، ليبي و مصر عبور کرده و وارد نوار غزه شده است.

همچنين اين کاروان بشردوستانه پس از ممانعت ليبي از ورود زميني آن به مصر، به مدت 9 روز در مرزهاي ليبي و مصر از حرکت باز ماند.


وي گفت: "به دنبال اين موضوع و از آن‌جايي که نمي‌توانستيم به صورت زميني وارد مصر شويم، يک کشتي يوناني اجاره کرديم و عازم بندر العريش مصر شديم."

وي تصريح کرد، کاپيتان بر خلاف ميل فعالان حقوق بشر، کشتي را به بندر پيرائس حرکت داد و در آن‌جا کماندوهاي يونان به عرشه کشتي وارد شدند.

رهبر کاروان بشردوستانه کمک به غزه همچنين گفت، کاپيتان يوناني در حقيقت فعالان حقوق بشر را ربود و آن‌ها را به مهاجرت غيرقانوني متهم کرد.

به گفته فعالان حقوق بشر، نيروهاي امنيتي يونان با آن‌ها به مانند مظنونان تروريستي برخورد کردند.

رهبر اين کاروان کمک‌هاي بشردوستانه همچنين گفت، اين کمک‌ها شامل کمک‌هاي دارويي، لوازم التحرير، پتو و اسباب‌بازي براي کودکان به ارزش بيش از يک ميليون دلار است.

همچنين ليلا روبينه هيدا، سخنگوي کاروان "راهي به سوي اميد" در لندن گفت، در نهايت تنها به 37 نفر از فعالان حقوق بشر اجازه ورود به نوار غزه داده شده است.

گفتني است رژيم اسرائيل از سال 2007، منطقه نوار غزه را تحت محاصره قرار داده و از ورود هر گونه مايحتاج زندگي به اين منطقه جلوگيري کرده است.
_______________
يونان مانع کاروان کمک‌رسان به غزه