۱۳۸۹ آبان ۱۷, دوشنبه

تا جاییکه میدونم هرگز تشکیل نشد

دوشنبه 17 ابان 1389 | 12:56

بيش از 90 درصد آب اراضي فلسطيني در اختيار رژيم اسرائيل قرار دارد.
يک کارشناس مسائل فلسطين تقسيم آب در فلسطين را ناعالانه دانسته و بر اساس پيمان اسلو، رژيم اسرائيل را به ارتکاب جرم متهم نموده است.


نسيم احمد کارشناس مرکز مطالعات فلسطين، در گفت‌وگو با پرس تي‌وي در مورد مسئله تقسيم آب در کرانه باختري گفت: "اسرائيل دو منبع آبي مهم در اختيار دارد که يکي از کوه سرچشمه مي ‌گيرد و ديگري از دره اردن. اين در حالي است که فلسطيني‌ها تنها 20 درصد منابع آبي را در اختيار دارند. در نتيجه فلسطيني‌ها قادر نيستند به فعاليت‌هاي کشاورزي بپردازند."

وي در ادامه افزود، در کرانه باختري 5/2 فلسطيني (دو نيم ميليون ) فلسطيني زندگي مي‌کنند و به آب کافي دسترسي ندارند. در سوي ديگر کرانه باختري که تحت اشغال رژيم اسرائيل قرار دارد، فقط 400 هزار نفر اسرائيلي زندگي مي‌کنند، اما اين تعداد 3 برابر بيشتر از فلسطيني‌ها آب در اختيار دارند. رژيم اسرائيل سعي دارد از طريق محدود ساختن دسترسي به منابع آبي، فلسطيني‌ها را به خود وابسته کند.

نسيم احمد با اشاره به مفاد قرارداد اسلو در مورد نحوه تقسيم آب در سرزمين‌هاي فلسطيني تصريح کرد: "در معاهده اسلو مشخص شده است که کميته‌اي بايد تشکيل شود که در مورد نحوه تقسيم آب تصميم‌گيري کند. در غير اين صورت، اسرائيلي‌ها مرتکب جرم شده‌اند."

وي درخصوص تاثير کمبود آب بر کشاورزي و تاثير آن بر روند توسعه اقتصادي مردم فلسطين خاطر نشان ساخت، بر اساس گزارش جديد بانک جهاني، فلسطيني‌ها ساليانه 40 ميليون متضرر مي‌شوند، زيرا نمي توانند گياهان را آبياري کنند. اين ضرر بر توسعه اقتصادي تاثيرگذار است.

از زمان اشغال سرزمين‌هاي فلسطين در سال 1967 تا کنون، رژيم اسرائيل منابع آب فلسطيني‌ها را تحت کنترل خود در آورده و به صورت ناعادلانه اين منابع را به فلسطيني‌ها اختصاص مي‌دهد.

بر اساس آمارهاي موجود از مجموع 2،4 (دو و چهار دهم) ميليارد منابع آب تازه که در سرزمين هاي اشغالي وجود دارد، 90 درصد در اختيار اسرائيلي‌ها و تنها 10 درصد در اختيار فلسطيني‌ها قرار دارد. در صورتي که فلسطيني‌ها بايد 45 درصد آن را در اختيار داشته باشند.

اين درحالي است که کمبود آب امکان هرگونه توسعه پايدار را از فسلطيني‌ها گرفته و شرايط را براي آن‌ها هر روز سخت‌تر مي‌کند.

از سوي ديگر، خبرنگار پرس تي‌وي پنج‌شنبه (6 آبان) گزارش داد، از آن‌جايي که آب در سيستم لوله کشي غزه قطع شده است، بسياري از فلسطينيان مجبور به خريد بطري‌هاي آب براي رفع تشنگي و نيازهاي روزانه‌شان شده‌اند.

آب ساکنان غزه از تصفيه‌خانه غزه تامين مي‌شود، درحالي که گزارش‌ها حاکي از آن است که 90 درصد آب موجود در اين تصفيه‌خانه به علت وجود نيترات و نمک، براي مصارف انساني مناسب نيست.

تريسي وايز، هماهنگ‌کننده بهداشت عمومي غزه، چندي پيش در مصاحبه با پرس تي‌وي گفت: "به خاطر تامين آب مورد نياز براي مردم غزه، آب زيادي از مناطق کم عمق دريا برداشته شده است و اکنون ديگر آب اين تصفيه‌خانه مناسب مصرف نيست."

سازمان آب شهري نوار غزه در گزارشي اعلام کرده است، سرانه مصرف آب در اسرائيل 320 ليتر و براي فلسطينيان ساکن غزه کمتر از 90 ليتر در روز است.

براساس بررسي‌هاي سازمان آب نوار غزه، ساکنان اين منطقه تا سال 2015 از آب سالم و بهداشتي محروم خواهند بود.

اسرائيل از ژوئن 2007 منطقه نوار غزه را تحت محاصره در آورده و از ورود کمک‌هاي بشردوستانه و مايحتاج اوليه زندگي به اين منطقه جلوگيري کرده است.

همچنين محاصره نوار غزه ورود تجهيزات مورد نياز براي تعمير تصفيه‌خانه‌هاي اين منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

اين درحالي است که در جنگ 21 روزه اسرائيل عليه نوار غزه، منابع و زيرساخت‌هاي آبي اين منطقه به شدت آسيب ديده‌‌اند.
____________________________________
"در معاهده اسلو مشخص شده است که کميته‌اي بايد تشکيل شود !!!
تا جاییکه می
دونم هرگز تشکیل نشد