۱۳۸۹ آبان ۲۲, شنبه

يونان مانع کاروان کمک‌رسان به غزه

22 ابان 1389 | 10:25

کماندوهاي يوناني، فعالان صلح بين‌المللي سوار بر يک کشتي کمک‌رسان به غزه را بازداشت و با آنان همچون تروريست‌ها رفتار کرده‌اند.


موسسه خيريه "جاده‌اي به اميد" که اين محموله به غزه را سازمان داده است اعلام کرد، کشتي کمک‌رسان به غزه و 10 فعال سوار بر آن، پنج‌شنبه 20( آبان) در بندر پيرائوس يونان متوقف شدند.

رسانه‌هاي يونان روز جمعه (21 آبان) اعلام کردند که اين فعالان که شامل 7 انگليسي، 2 ايرلندي و 2 شهروند الجزاير هستند، بازداشت شده‌اند.

در همين حال، گزارش‌هايي از بدرفتاري نيروهاي يوناني با دستگير‌شدگان منتشر شده و گفته مي‌شود ماموران با اين افراد مانند مظنونان با تروريسم برخورد کرده‌اند.

موسسه خيريه جاده‌اي به اميد اعلام کرد، کشتي حامل کمک‌ها در ابتدا قرار بود از ليبي به مصر برود و پس از آن محموله‌ ‌امدادي از طريق مسير زميني به غزه منتقل شود اما پس از بروز اختلاف ميان بين کاپيتان يوناني کشتي و کارگزار مصري، قسمتي از محموله و نزديک به 70 فعال به اجبار در ليبي ماندند و کشتي به به سمت پيرائوس تغيير مسير داد.

به گفته فعالان، کاپيتان کشاي از اين نگران بود که کارگزار مصري مبلغ 90 هزار دلار هزينه سفر به غزه را به او پرداخت نکند.

پس از پيروزي حماس در انتخابات فلسطين و تسلط دولت مردمي اين جنبش بر امور نوار غزه در اسرائيل در ژوئن 2007 اين منطقه را تحت محاصره قرار داد.

از آن زمان تا کنون، اسرائيل گذرگاه‌‌هاي نوار غزه را بسته و 1.5 (يک و نيم) ميليون فلسطيني ساکن اين منطقه را از زمين و دريا در محاصره قرارداده است.

اين رژيم با وجود انتقادهاي بين‌المللي ‌هنوز حتي از ورود کالاهاي اساسي و تامين نيازهاي اوليه ساکنان اين منطقه بحران‌زده، جلوگيري مي‌کند.

اين درحالي است که سازمان‌ها و نهادهاي حقوق بشر از وضعيت اسف‌بار ساکنان غزه ابراز نگراني کرده و درباره امکان بروز فاجعه انساني در اين منطقه هشدار داده‌اند.

فعالان امور بشردوستانه در‌حالي براي شکستن محاصره غزه و رساندن کمک به مردم آن تلاش مي‌کنند که کماندوهاي اسرائيلي دهم خرداد (31 ماه مه) در آب‌هاي بين‌الملل به کاروان حامل کالا موسوم به کاروان آزادي که قصد داشت محاصره را بشکند، حمله کردند و 9 فعال ترک‌تبار را کشتند.