۱۳۸۸ اسفند ۱, شنبه

واکنش جالب دانشجویان دختر سعودی به سخنان هیلاری
1388/11/30

روزنامه القدس العربی روز پنجشنبه در سرمقاله ای با عنوان قدردانی از دانشجویان دختر عربستانی نوشت که دیدگاه نسل جدید عربستان درباره ایران و اسرائیل متفاوت از حاکمان سعودی است.
به گزارش خبرگزاری قدس ( قدسنا) ، عبدالباری عطوان سردبیراین روزنامه در این مقاله با اشاره به سفر هیلاری کلینتون به منطقه افزود : جوانان سعودی ، دختر و پسر در یک وادی هستند و مقامهای سعودی در وادی دیگر ! به ویژه زمانی که موضوع به ایران و اسرائیل اختصاص یابد این اختلاف بیشتر می شود . عطوان ادامه داد : در حالی که دولت سعودی و امپراتوری رسانه ای آن تلاش می کند تا به
نسل جدید القا کند که خطر ایرانی بیش از تهدید اسرائیل است ، اما نسل جدید قانع نمی شود چراکه می داند اسرائیل دشمن است و از امریکا نیزبه دلیل مواضع دوگانه اش در برابر صلح متنفر است.
عطوان در این سرمقاله به دیدار کلینتون وزیرخارجه آمریکا از منطقه و نیز سخنرانی در بین دانشجویان دختر سعودی در دانشکده دارالحکمه در جده اشاره کرد و نوشت این دیدار فضایی متفاوت از نشست های دیگر کلینتون داشت. وی افزود : هیلاری که برای سخنرانی درباره موانع حضور زن سعودی در جامعه و آزادی های وی سخنرانی کرد با سوالات دانشجویان دختری مواجه شد که از وی درباره مواضع دوگانه آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران و نیز کلاهک های هسته ای آمریکا سوال کردند.
عطوان با اشاره به نوشته نیویورک تایمز نوشت : جالب است که این دانشجویان که همگی 18 تا 20 ساله بودند درمورد موضوع سخنرانی که حضور زن سعودی در جامعه و نگاه رسانه های غرب به زن سعودی بود هیچ سوالی نکردند و تمامی پرسشهای خود را به سیاست خارجی آمریکا محدود نمودند.
یکی از دانشجویان درباره نفاق آمریکا سخن گفت و دیگری از برخورد دوگانه این کشور درقبال صلح منطقه به ویژه فلسطین و برنامه هسته ای ایران انتقاد کرد .
القدس العربی نوشت که کلینتون از پاسخ به این سوالات خودداری کرد و به سخنان سابق خود که در آموزشکده کارینگی در دوحه ایراد کرده بود پرداخت و ایران را خطر اصلی منطقه معرفی کرد.
به نوشته سردبیر القدس العربی ، دختران سعودی به هیلاری گفتند که مسائل سیاسی منطقه برای آنها مهمتر از حقوق رانندگی و موضوع داشتن یا نداشتن حجاب است .
عطوان این عملکرد دانشجویان دختر سعودی را اینگونه ارزیابی می کند که :
1- نسل جدید سعودی درباره ایران و اسرائیل متفاوت از حاکمان خود فکر می کند
جوانان سعودی ، دختر و پسر در یک وادی هستند و مقامهای سعودی در وادی دیگر ! به ویژه زمانی که موضوع به ایران و اسرائیل اختصاص یابد این اختلاف بیشتر می شود . عطوان ادامه داد : در حالی که دولت سعودی و امپراتوری رسانه ای آن تلاش می کند تا به
نسل جدید القا کند که خطر ایرانی بیش از تهدید اسرائیل است ، اما نسل جدید قانع نمی شود..
2- امپراتوری رسانه ای سعودی با تمامی امکانات خود نتوانسته است نسل جدید عربستان را با خود همراه کند و آنها را نسبت به دشمنی با ایران و فراموش کردن اسرائیل تحریک نماید.