۱۳۸۸ اسفند ۷, جمعه

استرالیا اسرائیل را از بکارگیری روادید جعلی منع کرده بود

10:31 - 7 اسفند 1388
استرالیا قبل از ترور فرمانده برجسته جنبش فلسطینی حماس در دوبی ، به اسرائیلی ها هشدار داده بود ، از بکار بردن روادیدهای جعلی استرالیایی برای عملیات های مخفی حذر کنند.

روزنامه "استرالیا" در گزارشی نوشت ، "الکساندر داونر" ، وزیر سابق امور خارجه استرالیا تایید کرده است، دولت این کشور دست کم یک بار اسرائیل را از بکارگیری این گونه روادیدهای جعلی منع کرده بود.

این اظهارات درحالی منتشر شد که نیروی پلیس دوبی، سه دارنده گذرنامه استرالیا را به فهرست مظنونان قتل "محمود المبحوح"، فرمانده ارشد حماس، افزوده و استفاده سازمان جاسوسی اسرائیل از روادیدهای جعلی استرالیا خشم مقامات کانبرا را به دنبال داشته است.

به نوشته این روزنامه استرالیایی ، داونر درباره استفاده افسران اطلاعاتی اسرائیل از روادیدهای خارجی، گفت، ما این موضوع را مطرح و به آنها گفته بودیم ، نباید در صدد استفاده از روادیدهای استرالیایی برآیند.

روزنامه " استرالیا" همچنین به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت ، مقامات استرالیا در دهه 1990 بارها برای اطمینان یابی از عدم سوء استفاده اسرائیلی ها از گذرنامه های استرالیایی، تضمین های اسرائیل را خواستار شده بودند.


گفتنی است، استرالیا روز پنج شنبه ، یک روز پس از بیانیه نیروی پلیس دوبی درباره پرونده ترور المبحوح، سفیر اسرائیل را برای توضیح درباره استفاده تروریست ها از مدارک جعلی استرالیا احضار کرد.