۱۳۸۹ شهریور ۱۱, پنجشنبه

بان کی مون به سوگندت وفادار باش !


نامه سرگشاده رسانه های ایران خطاب به دبیرکل سازمان ملل: به سوگند خود در پیگیری مصوبات مربوط به قضیه فلسطین وفادار باشید
1389/06/11


جمعی از رسانه های بین المللی ایرانی با تهیه نامه ای سرگشاده در آستانه روز جهانی قدس خطاب به دبیرکل سازمان ملل ضمن اعلام همبستگی با ملت فلسطین معیارهای دوگانه این نهاد بین المللی در برخورد با قضایای مختلف جهان خصوصا جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها را محکوم کردند.

در این نامه که توسط انجمن روزنامه نگاران مسلمان صادر و ازسوی شماری از رسانه های دیداری و نوشتاری در ایران به امضا رسیده خطاب به دبیر کل سازمان ملل آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای بان کی مون

دبیر کل محترم سازمان ملل

با تقدیم احترامات

مستحضرید که مسئله فلسطین بعد از کشاکشی شصت و چند ساله به زعم اعتراف کنوانسیونهای بین‌‌المللی نسبت به حقوق حقه فلسطینی‌ها همچنان به محلی برای ذبح قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی از سوی رژیم نامشروع صهیونیستی تبدیل شده است. سرنوشت مردمانی که روزی از خانه و کاشانه خود در کشور فلسطین رانده شدند تا تمایلات سیاسی برخی کشورهای استعمارگر برآورده شود همچنان به بازی گرفته می‌شود.

نزدیک به یک میلیون انسان فلسطینی از مجموع جمعیت تقریباً چهار میلیونی کرانه باختری نوار غزه، طعم تلخ اسارت در زندانهای صهیونیستی را چشیده‌اند. 11 هزار فلسطینی از جمله زنان و کودکان بدون اتهام و بعضاً به اتهام مبارزه با اشغالگر سرزمین خود- طبق تعریف سازمان ملل- در سیاه‌چال‌های صهیونیستی همچنان در اسارت به سر می‌برند. مردمان نوار غزه تنها به خاطر انتخاب جریانی که برخی قدرت‌های استکباری از آنها خوششان نمی‌آید قریب به چهار سال تحت شدیدترین محاصره قرار گرفته‌اند و در این تنگنای معیشتی وادار می‌شوند پیامدهای یک جنگ خانمانسوز دیگر را نیز متحمل شوند. جنگی که 1500 شهید و 6700 مجروح و معلول عمدتاً از کودکان و زنان قربانی گرفت. این رفتارهای فراقانونی رژیم نامشروع اسرائیل جدای از رفتارهای غیراخلاقی این رژیم در تداوم یهودی سازی قدس، شهرک‌سازی در سرزمین فلسطین و حمله به کاروان کمک رسان بین‌المللی به نوار غزه است که هریک براساس منشور سازمان ملل نقض صریح قوانین بین‌المللی محسوب می‌گردد.

در چنین شرایطی که قانون بین المللی به راحتی زیر پا گذاشته می‌شد و یا به دلیل پشت گرمی رژیم صهیونیستی به چند کشور دارای حق وتو (که بی شباهت به قانون جنگل نیست) در بالاترین نهاد بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود، انجمن روزنامه نگاران مسلمان و رسانه‌های ایران اسلامی براساس رسالت حرفه‌ای و در آستانه روز جهانی قدس- آن یادگار سیاسی تاریخی امام خمینی(ره)- و با الهام از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله) در مقابله با بی‌عدالتی در جهان، نکاتی را متذکر می‌شویم.

جناب آقای دبیرکل

آوارگان فلسطینی امروز در مرکز ثقل تحولات انسانی مسئله فلسطین قرار دارند و رفتارهای ملت منطقه با مسئله آوارگان بی‌شک سابقه‌ای خواهد شد در تاریخ تعاملات بین‌المللی آنان و داغ یا درخشش مهر آن بر پویایی یا میرایی سیاسی آنها در عرصه بین‌الملل خواهد ماند.

ما ایرانیان افتخار نگارش و ثبت نخستین عهدنامه حقوق بشر در تاریخ جهان را داریم و این تاریخچه فروزان، عهدی دو چندان بر گردن ما می نهد که حقوق بشری را پاس داریم و پیمان تاریخی خویش را با نهاد بشریت تقویت کنیم ور سانه‌های ما نیز به عنوان زبان این ملت پیشدار چنین حرکت‌هایی هستند.

ما بدینوسیله اعلام می‌ کنیم که آوارگان فلسطینی همان طور که کنوانسیون‌های بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل نیز بر آن اذعان داشته‌اند، حق دارند که به خانه و کاشانه خویش بازگردند و این حق باید اجرا شود.

ما هر گونه طرحی را مبنی بر اسکان آوارگان فلسطینی در مناطق و کشورهایی که هم اکنون و پس از آوارگی چند ده ساله خویش در آن به سر می برند محکوم می کنیم و اعلام می کنیم که چنین طرح‌هایی که نافی حق بین‌المللی آوارگان فلسطینی در بازگشت به وطن خود هستند هرگز نباید مجال تحقق یابد.

ما رسانه‌های ایرانی تمامی تحرکات رژیم اشغالگر اسرائیل در جای جای فلسطین اشغالی را به دقت رصد کرده و خصوصاً اقدامات تجاوزکارانه این رژیم در حق شهروندان فلسطینی هل قدس (مقدسی ها) و یهودی کردن بیت‌المقدس را مغایر با نص صریح قوانین حقوق بین‌الملل می دانیم و آن را محکوم می‌کنیم.

ما استفاده از سیاست زور توسط رژیم صهیونیستی علیه تیم‌های خبری و تصویری در نقاط مختلف سرزمین فلسطین را که هدف از آن مقابله با افشاگری جنایات این رژیم برای افکار عمومی جهان است محکوم می‌کنیم همبستگی خود را با همه فعالان رسانه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اعلام می‌کنیم.

جناب آقای دبیرکل

ما از شما دبیرکل محترم می خواهیم سوگند خویش را در پیگیری مصوبات سازمان ملل متحد پاس داشته و قطعنامه‌های آن سازمان را در حمایت از حق بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن خود، قطعنامه‌های مربوط به عدم توسعه طلبی اراضی، حمایت از اماکن اسلامی و مسیحی بیت المقدس، مقررات مربوط به حق اعطای آزادی بیان مردمان کشور اشغال شده توسط دولت اشغالگر و تمامی کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو پیگیری و اجرا نمایید.

گفتنی است این نامه سرگشاده به امضای خبرگزاریهایی همچون قدس (قدسنا) ، دانشجویان ایران (ایسنا)، کار ایران (ایلنا)، برنا، فارس، جمهوری اسلامی ایران(ایرنا) ، مهر، انجمن روزنامه نگاران مسلمان با 2000 عضو از فعالان رسانه یی در ایران و... رسیده است.