۱۳۸۹ خرداد ۱۷, دوشنبه

18:50 - 17 خرداد 1389
نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم اسرائیل، خواستار محاکمه سران تل آویو به جرم حمله به کاروان آزادی غزه و کشتار فعالان صلح شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نجیب رزاق روز دوشنبه( 17 خرداد) در جمع نمایندگان مجلس این کشور گفت: "مالزی از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد تا از اقدامات متجاوزانه اسرائیل جلوگیری کند و عاملان این اقدامات جنایتکارانه را به دادگاه بین‌المللی جنایی فراخواند."

هفته گذشته، کماندوهای نیروی دریایی اسرائیل در حمله‌ای مرگبار به کاروان کمک‌های بین‌المللی آزادی غزه دست‌کم 20 فعال صلح طلب را کشته و 40 تن دیگر را زخمی کردند.

نجیب رزاق در ادامه، امریکا را به خاطر حمایت از رژیم اسرائیل نکوهش کرد و از واشنگتن خواست تا اسرائیل را برای انجام رفتاری مسئولانه‌تر تحت فشار سیاسی خود قرار دهد.

رزاق افزود: "کماندوهای اسرائیلی رودررو و از پشت سر به فعالان صلح طلب شلیک کردند. این اقدامات وحشیانه از آن رو رخ می دهد که اسرائیل، این گانگستر جهان، حس می‌کند که تحت حمایت یک قدرت جهانی( امریکا ) است."

نجیب رزاق همچنین کشتار فعالان صلح طلب را اقدامی "بزدلانه و غیرقابل بخشش" توصیف کرد.

وی همچنین تاکید کرد، اسرائیل باید به خاطر مصادره کمک‌های بین‌المللی به مردم غزه و "صدمه جسمی، عاطفی و روانی وارده به فعالان صلح طلب" غرامت مالی بپردازد.

کشتی ایرلندی ریچل کوری که از حمایت مالی یک موسسه مالزیایی برخوردار و حامل شش فعال صلح طلب مالزیایی بود، روز شنبه ( 15 خرداد ) توسط نیروهای رژیم اسرائیل در آب‌های بین المللی متوقف شد و از رسیدن به نوار غزه بازماند.

اظهارات رزاق در حالی صورت گرفت که هزاران مالزیایی نیز روز جمعه( 14 خرداد) با برگزاری تظاهراتی عظیم در مقابل سفارت امریکا در کوالالامپور نسبت به حمایت‌های واشنگتن از اقدامات جنایتکارانه تل آویو اعتراض کرده بودند.