۱۳۸۹ تیر ۳, پنجشنبه

[ 23/06/2010 - 02:18 ب.ظ ]
امان ـ مركز اطلاع رسانی فلسطین

گزارش مطبوعاتی روزنامه های اردنی از خنثی سازی طرح ترور رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه توسط سرویس های امنیتی اين كشور پرده برداشت كه بر اساس آن سرنخ های بازجویی، حاكی از دست داشتن سرویس های اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی در این تلاش ها دارد.

به گزارش مركز اطلاع رسانی فلسطین، هفته نامه المجد در شماره اخیر خود به نقل از منابع آگاه ترك نوشت: سرویس های امنیتی تركیه عملیات ترور اردوغان به دست گروهك های ترك و كرد را ناكام گذاشتند.

این گزارش می افزاید: بازجویی ها ردپای سرویس های اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی "موساد" را در این عملیات نشان می دهد؛ ولی رهبران سیاسی تركیه به دلایل سیاسی و امنیتی در حال حاضر بر اين موضوع سرپوش گذشتند.

این اطلاعات زمانی فاش شد كه تل آویو اعلام كرده است كه ایوب قرا معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای دیدار با رهبران جريان اپوزیسون تركيه و مخالفان اردوغان عازم آنكارا خواهد شد.

به گفته منابع تركیه،‌انتخاب "هاكان فیدان" به عنوان رئیس سرویس های اطلاعات داخلی تركیه ( M.I.T ) در راستای تقویت و تحكیم نقش این سرویس ها در حمایت از امنیت ملی تركیه و سران این كشور و حفاظت رهبران سیاسی از عبد الله گل رئیس جمهور و رجب طیب اردوغان نخست وزیر، احمد داود اغلو وزیر امور خارجه تركیه، صورت گرفت.

انتخاب فیدان بعد از آن صورت گرفت كه سرویس های موساد امكان عملی كردن ترور شخصیت های بلند پایه تركیه را از طریق حزب كارگران كردستان و یا گروهك ها ترك مرتبط با این حزب به منظور ایجاد آشوب و ناامنی در این كشور و اعمال فشار به اردوغان جهت تغییر سیاست نزدكی به عرب ها و فلسطینیان، بررسی می كنند.

گفتنی است كه،‌انتخاب فیدان به قیمت كناره گیری امراه تنار رئیس سابق سرویس های اطلاعات تركیه كه به روابط مستحكمش با صهیونیست ها معروف بود، ‌تمام شد و این مسئله ای بود كه مطبوعات صهیونیستی اخیرا بدان اشاره كردند.

در هیمن راستا منابع ترك خاطر نشان كردند كه سرویس های امنیتی تركیه به صورت جدی رابطه موساد با عملیاتی كه پایگاه نظامی دریایی تركیه را همزمان با حمله صهیونیست ها به كشتی مرمره تركیه و دیگر كشتی های ناوگان آزادی در دریای مدیترانه هدف قرار داد، بررسی می كند.

منابع مذكور افزودند،‌به عهده گرفتن مسئولیت این عملیات توسط حزب كارگران كردستان به منزله اجرای آن به دست این حزب نیست، چه بسا استفاده از عنوان حزب كارگران كردستان سرپوشی برای عامل اصلی آن یعنی رژیم صهیونیستی باشد.

منابع‌آگاه تركیه خاطر نشان كردند: حتی در صورتی كه عناصر این حزب عملیات مذكور را اجرا كرده باشند؛ غیر ممكن است كه این علمیات بدون دخالت موساد صورت گرفته باشد، به ویژه اینكه پایگاه مورد نظر ناشناس بود و سابقه نداشت كه حزب كارگران كردستان عملیات مشابهی را در این منطقه اجرا كرده باشند، همچنین موفقیت آمیز بودن این عملیات و كشته شدن 6 تن از نظامیان نیروی دریایی تركیه تاكیدی بر دست داشتن موساد در آن است.