۱۳۹۲ مهر ۹, سه‌شنبه

جی استریت خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد 11:09 | 09\07\1392

جی استریت خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطینی شد 11:09 | 09\07\1392
جی استریت درعین حال که به نمایندگی از برخی از یهودیان آمریکا ازدولت اسراییل حمایت می کند حامی تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسراییل است واین بمصلحت آمریکاست که بین دو طرف سازش ایجاد کند.







همزمان بادیداربنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی وباراک اوباما رییس جمهور آمریکا درکاخ سفید لابی چپگرای یهودیها درآمریکا معروف به "جی استریت j street" با تشکیل کنفرانسی در نیویورک خواستار تشکیل کشور مستقل فلسینی شد.
به گزارش خبرگزاری قدس ( قدسنا ) به نقل از الکرامه پرس در این کنفرانس جوبایدن معاون رییس جمهور آمریکا،تزیپی لیونی وزیر دادگستری اسراییل که مسئول مذاکرات سازش در کابینه اسرائیل با فلسطینیان وهمچنین مارتین اندیک نماینده کاخ سفید درمذاکرات سازش حضور داشتند. محافل سیاسی تل آویو که با لابی راستگرای یهود موسوم به "آیپک"تعامل و همکاری دارند ازتزیپی لیونی بعلت حضور در این کنفرانس انتقاد کردند زیرا آنها باجریان چپ یهودی فعال در آمریکا مخالفند.
"جرمی بن عامی"موسس و رهبرجریان جی استریت در آمریکا در گفتگوی تلفنی با پایگاه صهیونیستی واللا گفت:جی استریت از زمان تاسیس در سال 2008 تاکنون از اسراییل حمایت کرده است ولی در همین حال برای دستیابی به صلح با فلسطینیان نیز تلاش کرده است. وی افزود:این جریان خواستار مذاکراتی است که تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار اسراییل را تضمین می کند تا در صلح و آرامش در کنارهم زندگی کنند و تا زمانیکه این امر محقق نشود ما همچنان به انتقاد و اعتراض از سیاستهای اسراییل ادامه خواهیم داد. ما از لابی راستگرای صهیونیستی(آیپک)که طرفدار اسراییل در آمریکاست نیز انتقاد می کنیم.
صهیونیستهای راستگرای درآمریکا بشدت با "بن عامی"که دردوران جوانی روزنامه نگار بوده ودردوردوم ریاست جمهوری بیل کلینتون مشاور وی بوده است مخالفند وازاوانتقاد می کنند. اما بتازگی برخی از جریانها و مقامات سیاسی دراسراییل متوجه شده اند که این موسسه یهودی مخالف تل آویونیست بلکه تلاش میکند از طریق برقراری صلح بین اسراییلی ها و یهودیان ادامه موجودیت آن را تضمین کند.
"بن عامی" افزود:ما در عین حال که به نمایندگی از برخی از یهودیان آمریکا ازدولت اسراییل حمایت می کنیم حامی تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسراییل هستیم واین بمصلحت آمریکاست که بین دو طرف سازش ایجاد کند. وی اظهارداشت:ظرف چند سال گذشته این برداشت بوجود آمده است که یهودیان آمریکا از اردوگاه راست(افراطیون)حمایت میکنند به خصوص که مواضع این اردوگاه با مواضع رهبران سازمان های یهودی قدیمی درآمریکا نزدیک است در صورتیکه واقعیت امر چیزدیگریست.
هرچند افکارواندیشه یهودیان راستگرا در آمریکا هنوز خود را بر مقامات کاخ سفید تحمیل می کند.وافکاراردوگاه یهودیان چپ درآمریکا دارای جایگاه مناسبی در میان مقامات واشنگتن نیست اما،مابراین باوریم که جی استریت میتواند معادلات را تغییردهد و به همین دلیل هم تاسیس شده است تا به جهانیان بگوید که ایده های دیگری هم در بین یهودیان وجوددارد. مدیر موسسه جی استریت خاطرنشان کرد:ما بدلیل احساس مسئولیت در قبال اسراییل تلاش می کنیم و شایسته نیست که ما را چپگرای افراطی مخالف اسراییل بنامند.
"جرمی بن عامی" به رابطه دوستانه و محکم خود با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا و شمار زیاد دیگری از مقامات کاخ سفید اشاره کرد و گفت:به روند مذاکرات کنونی بین فلسطینیان واسراییلیها خوشبین است هر چند که این گفتگوها تحت سانسور رسانه ای بی سابقه ای برگزارمیشود. "بن عامی" افزود:اسراییلیها این حقیقت را درک کرده اند که سازش با فلسطینیان به مصلحت آینده دولت عبری است و دیدگاه ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که صلح با اسراییل را امری ضروری میداند شاهدی براین ادعاست.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیاز شدیدی به دستیابی به راهکاری برای حل تنش فلسطینی اسراییلی احساس می شود بخصوص این که در شرایط کنونی طرف آمریکایی نیز عزم جدی وبیسابقه ای را برای پایان دادن به این تنش آغاز کرده است. تحقق صلح به برقراری امنیت و ثبات در کل منطقه خاورمیانه کمک می کند و تاثیر مثبتی بر دورنمای دولت اسراییل خواهد داشت. باراک اوباما نیز بارها اعلام کرده است که صلح بین فلسطینیان و اسراییلی ها امری حیاتی است و به مصلحت آمریکاست.
وی درباره رابطه اسراییل با یهودیان آمریکا نیز گفت:من معتقدم که این رابطه بر اساس دو محور اصلی است. ارزشها و منافع مشترک. من از بابت این که دو طرف به صلحی دست نیابند ناخرسند خواهم بود زیرا دیگر کشور مستقل فلسطینی تشکیل نخواهد شد و بتدریج اشغال اراضی فلسطینیان افزایش می یابد و این دو محوری که درباره آن سخن راندیم به شدت تحت تاثیر شرایط قرار خواهند گرفت و ما آن را نمی پسندیم.
"بن عامی"تصریح کرد:اکثر یهودیان آمریکا با اشغال سرزمینهای فلسطین وغیرآن موافقت نیستند و آن را محکوم می کنند. حقیقت امر این است که یهودیان در دهه های گذشته خطریکه اشغال سرزمین فلسطین ، اسراییل را تهدید می کند احساس نکرده اند و واقعیت امرهم چیزی است که ظرف چند سال گذشته می بینیم و همین شرایط بر ضرورت حل بحران فلسطینی و اسراییلی تاکید دارد زیرا طرف اسراییلی نیز سود زیادی از آن می برد.
مدیر موسسه جی استریت مهم ترین دستاورد این موسسه را برقراری رابطه و گفتگو با جوانان یهودی در دانشگاه های آمریکا دانست.وی لفزود:هر چند که این افراد در مدارس دینی درس خوانده اند و به اجرای آیین و آداب دینی و اعتقادی خود علاقه مند هستند و بارها به اسراییل سفر کرده اند ولی اعتقادشان بر این است که واقعیت در سرزمین های فلسطین با ارزش ها و اصول و آموزه های دینی که آموخته اند تناقض دارد.