۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

نگرانی اسراییل و آمریکا از گسترش روابط ترکیه،چین و ایران


نگرانی اسراییل و آمریکا از گسترش روابط ترکیه،چین و ایران
1389/07/16

روزنامه صهیونیستی هاآرتض نوشت که گسترش روابط بین کشورهای ترکیه، چین و ایران موجب نگرانی رژیم صهیونیستی و آمریکا شده است.

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) این روزنامه صهیونیستی در مقاله ای به قلم آنشل پفیفر نوشت که به دنبال برگزاری مانور مشترک نیروی هوایی ترکیه و چین در هفته گذشته اکنون آمریکا و اسراییل با نگرانی نظاره گر افزایش همکاری نظامی بین ترکیه، چین و ایران هستند.

این روزنامه در ادامه نوشت که ترکیه بعد از لغو مانور نظامی خود با اسراییل با چین مانور نظامی برگزار کرد و همچنین ضمن عقد قرارداد تسلیحاتی به دنبال گسترش روابط خود است.

به نوشته این روزنامه، قرارداد تسلیحاتی بین ایران و چین برای خرید تکنولوژی موشکی نیز نگرانی آمریکا و اسراییل را دوچندان کرده است.

این روزنامه همچنین نوشت که دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز به همکاری نظامی ترکیه با ایران بعد از ارائه گزارشی مبنی بر ارسال جنگنده های نظامی چین از طریق پاکستان و ایران به ترکیه، به شدت اعتراض کرده است.

بر اساس این گزارش، چین با همکاری ترکیه سیستم پرتاب موشک زمین به زمین را ارتقا داده است و همچنین قرار است نخست وزیر چین در ماه جاری میلادی (اکتبر 2010) سفری به آنکارا برای امضای چندین قرارداد دوجانبه داشته باشد.

گفتنی است که ترکیه بعد از حمله کماندوهای رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی غزه در 31 می 2010 که به کشته شدن 9 تبعه ترک انجامید، روابط و هرگونه همکاری نظامی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرد.