۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

دکتر فتحی شقاقی چگونه ترور شد؟


دکتر فتحی شقاقی چگونه ترور شد؟
1389/08/05


دکتر فتحی شقاقی موسس جنبش جهاد اسلامی فلسطین (سومین جنبش پرطرفدار فلسطینی) در 26 اکتبر سال 1995 توسط عوامل موساد در کشور مالت ترور شد. این روزها در فلسطین در همایش های مختلفی یاد و خاطره این مبارزه فلسطینی گرامی داشته می شود.

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به مناسبت پانزدهمین سالروز شهادت این مبارز فلسطینی که شیوه جهادی خود را به اعتراف خود از انقلاب اسلامی ایران و شخص امام راحل (ره) الگو گرفته بود روایت تلخ ترور این بزرگوار به شرح زیر نقل می شود.

روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت بخشی از کتاب "نقطه‌ی بی‌بازگشت" نوشته رونین برگمن که داستان موساد را در خصوص جزییات ترور فتحی شقاقی بیان کرده، منتشر کرد.

در این کتاب آمده است: اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسراییل، در ماه ژانویه دستور ترور شقاقی را در پی عملیات "بیت لید" جنبش جهاد اسلامی فلسطین که به کشته شدن 22 اسراییلی و زخمی شدن 108 تن دیگر منجر شد صادر کرد و پس از صدور این دستور از سوی رابین، موساد خود را برای انجام این ترور آماده کرد و از آنجا که شقاقی پیش از اجرای عملیات "بیت لید" سالها تحت نظارت موساد بود، توانست پس از صدور حکم رابین به راحتی محل سکونت وی را در دمشق شناسایی کند.

بر اساس این گزارش، اوری ساگی رییس اطلاعاتی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در آن زمان، نسبت به سرانجام این عملیات و امکان بر آشفتن خشم سوریه هشدار داد. به همین دلیل رابین توصیه "ساگی" را پذیرفت و به موساد دستور داد تا طرحی جایگزین را برای ترور شقاقی در جایی دیگر غیر از دمشق ارایه دهد.

در این کتاب آمده است: از آنجا که شقاقی می‌دانست تحت تعقیب است، زیاد از دمشق خارج نمی‌شد، لذا زمانی که در اوایل اکتبر سال 1995 زمانی که از شقاقی برای مشارکت در نشست روسای گروه‌های فلسطینی در لیبی دعوت شد و موساد نیز می‌دانست به دلیل مشارکت "موسی مراره" از رهبران جنبش فتح در این نشست با توجه به این که او از مخالفان شقاقی است امکان مشارکت شقاقی در این نشست بیشتر است، تصمیم گرفت طرح ترور وی را در لیبی اجرا کند.

بر اساس این گزارش، مسیر سفر شقاقی به لیبی برای موساد معلوم و شناخته شده بود و مشخص بود که این سفر مثل سفرهای قبلی از طریق مالت انجام می‌شود. به همین دلیل دو طرح مطرح شد؛ یکی ربودن شقاقی هنگام سفرش از مالت به لیبی که به دلیل ترس از تعقیب‌های بین‌المللی با مخالفت رابین روبرو شد و دیگری طرح ترور شقاقی به هنگام حضورش در مالت.

بر اساس این گزارش، عناصر موساد به مالت رفته و در فرودگاه مالت منتظر شقاقی شدند؛ اما شقاقی نه در پرواز اول نه دوم و نه سوم حضور نداشت. هنگامی که دیگر موساد نسبت به فرود شقاقی در مالت ناامید شده بود، صدای یکی از عوامل موساد از طریق بی‌سیم به گوش رسید که می‌گفت "یک لحظه صبر کنید کسی تنها در این جا نشسته است". این عضو موساد به فرد مورد نظر نزدیک شده و شقاقی را که از کلاه گیس استفاده کرده بود، شناسایی کرد. شقاقی در آن زمان یک ساعت در مالت بود و بعد به لیبی سفر کرد بدون آن که بداند تحت تعقیب است.

در ادامه این گزارش آمده است: 26 اکتبر هنگامی که شقاقی پس از مشارکت در نشست لیبی به مالت بازگشت، موساد دریافت که با گذرنامه‌ای به نام "ابراهیم الشاویش" به لیبی رفته است که بنا به این نام یافتن او در مالت کار مشکلی نبود. شقاقی هنگامی که وارد لیبی شد، اتاقی را برای یک شب در هتلی کرایه کرد وساعت 11 شب همان روز برای خرید از هتل خارج شد، به مرکز تجاری "مارکس اند اسپانسر" رفته و از آن جا خرید کرد و از آنجا نیز برای خرید به مرکزی دیگر رفت و پس از بازگشت در حالی که پیاده راه می‌رفت، متوجه موتور یاماهایی که او را تعقیب می‌کرد نشد. در همین هنگام، راننده موتور به شقاقی نزدیک شد و یکی دیگر از سرنشینان موتور با اسلحه‌ی صدا خفه کن چند تیر به سمت سر فتحی شقاقی شلیک و او را ترور کرد و اینگونه این بزرگ مرد فلسطینی به درجه رفیع شهادت نایل آمد


گرامیداشت یاد"فتحی شقاقی" در دانشگاه غزه+تصاویر
1389/08/05


صدها نفر از دانشجویان دانشگاه اسلامی غزه در ابتکاری توسط انجمن اسلامی این دانشگاه با برپایی همایشی یاد و خاطره دکتر فتحی شقاقی موسس جنبش جهاد اسلامی که در 26 اکتبر سال 1995 توسط ایادی سازمان تروریستی موساد رژیم صهیونیستی در کشور مالت ترور شد، گرامی داشتند.

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) تصاویر زیر گوشه هایی از این همایش را نشان می دهد که در آن شخصیت های برجسته گروههای مقاومت فلسطینی از جمله حماس در کنار دانشجویان فلسطینی حضور دارند: