۱۳۸۹ مهر ۲۸, چهارشنبه

کاروان زنده باد فلسطين در راه مصر


گزارش ویدئویی از پرس تی وی
Hassan Alkatib, Press TV, Syria
چهارشنبه 28 مهر 1389 | 13:50

فعالان صلح‌طلب در قالب کاروان‌ کمک‌رسان زنده باد فلسطين با هدف شکستن محاصره منطقه بحران‌زده غزه، راهي بندر العريش مصر شده‌اند.


چهارشنبه پس از دو هفته توقف در سوريه، حدود 30 تن از فعالان همراه کاروان زنده باد فلسطين، براي ادامه حرکت سوار بر کشتي شدند.

در همين حال، 140 کاميون حامل کالاهاي مورد نياز فلسطينيان ساکن غزه، از راه زميني به سوي غزه حرکت خواهند کرد و 380 فعال صلح ديگر نيز با هواپيما به مصر خواهند رفت.

اين در حالي است که مقامات مصري تصميم گرفته‌اند از ورود دست کم 17 تن از اين فعالان از جمله جورج گلووي، سازمان‌دهنده اصلي کاروان زنده‌باد فلسطين به اين کشور جلوگيري کنند.

جيمز نيکولاس فعال صلح و وکيل انگليسي به پرس تي‌وي گفت: "تا اين‌جا سفر طولاني و دشواري داشتيم اما اين دستاوردي با شکوه است و من به اين کاروان و خودم افتخار مي‌کنم."

وي افزود: "ما کمک‌هايي به ارزش 5 ميليون دلار، چندين آمبولانس و 50 هزار ليتر سوخت با خود به غزه مي‌بريم."

انتظار مي‌رود پنجمين کاروان کمک‌رسان زنده باد فلسطين تا جمعه به مقصد نهايي خود يعني غزه برسد.

در همين حال، نشريه اسرائيلي جروزالم پست يک‌شنبه (25 مهر) به نقل از يک منبع نظامي رژيم اسرائيل نوشت، اگرچه پنجمين کاروان امدادرسان غزه قصد دارد با گذر از بندر العريش مصر عازم غزه شود، اما نيروهاي ارتش اسرائيل براي مقابله با اين کاروان در آمادگي کامل به سر مي‌برند.

نوار غزه از ماه ژوئن سال 2007 در محاصره اسرائيل قرار دارد و نظاميان اين رژيم از ورود هرگونه کالا ازجمله مواد غذايي، تجهيزات پزشکي، بهداشتي و حتي مصالح ساختماني به اين منطقه بحران‌زده جلوگيري مي‌کنند.

اين درحالي است که سازمان‌ها و نهادهاي حقوق بشر از وضعيت اسف‌بار ساکنين اين منطقه بحران‌زده ابراز نگراني کرده و درباره امکان بروز فاجعه انساني در غزه هشدار داده‌اند.

کماندوهاي اسرائيل دهم خرداد (31 مه) در ادامه اقدامات تل‌آويو براي جلوگيري از کمک‌رساني فعالان صلح به غزه، به کاروان کمک‌هاي بين‌المللي براي مردم اين منطقه حمله کردند و با تيراندازي به همراهان آن 9 فعال ترک‌تبار را کشتند و ده‌ها فعال ديگر را زخمي کردند.