۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

«جنگ جنگ تا پيروزي»

فریاد «جنگ جنگ تا پیروزی» در قاهره طنین انداز شد فرياد «جنگ جنگ تا پيروزي» در قاهره طنين انداز شد
جمعه 2 مهر 1389 ساعت 3:58


در 129 امین سالروز تظاهرات تاریخی علیه موروثی شدن حکومت خدیوی توفیق به رهبری احمد عرابی رئیس جنبش ملی مصر، هزاران شهروند مصری در میدان عابدین قاهره با سردادن شعارهایی بر ضد حسنی مبارک رئیس جمهوری این کشور تلاشها برای انتقال حکومت به جمال مبارک فرزند وی را بشدت محکوم کردند.
به گزارش خبرگزاری قدس، 129 سال پیش نیز در همین میدان کاخ عابدین قاهره صدها نفر از افسران مصری به رهبری احمد عرابی افسر ارتش مصر و رئیس جنبش ملی این کشور علیه تلاشهای خدیوی توفیق پادشاه مصر دست به تحصن زدند که جمله مشهور معترضان با مضمون«خدا ما را آزاده خلق کرد نه میراث دار... به همان خدایی که غیر از او کسی نیست قسم نه امروز و نه هیچ روز دیگر موروثی شدن را نخواهیم پذیرفت»هنوز هم نقل محافل مردم مصر است. خدیوی آن زمان در پاسخ به درخواست عرابی گفته بود: افسران هیچ حقی برای درخواست ندارند و من چون پادشاهی این مملکت را از اجدادم به ارث برده ام همانگونه به فرزندانم می بخشم.
به نقل از القدس العربی در پی تحصن روز سه شنبه شهروندان مصری علیه تلاشها برای انتقال قدرت از حسنی مبارک به جمال مبارک نیروهای امنیتی مصر میدان کاخ عابدین را تحت محاصره خود درآوردند و با یورش به سوی معترضان آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
این گزارش حاکی است، تعدادی از معترضان تحت تعقیب قرار گرفتند و شماری از آنان بازداشت شدند. نیروهای امنیتی مصر از ورود جوانان مصری به خیابانهای منتهی به میدان عابدین جلوگیری کر
دند.
به گفته ناظران سیاسی، این تجمع اعتراضی بزرگترین اقدام علیه موروثی شدن ریاست جمهوری در مصر و اولین واکنش عملی علیه تلاشهای اخیر برای انتقال حکومت از حسنی مبارک به فرزندش جمال مبارک محسوب می شود.
تظاهرات روز سه شنبه در میدان عابدین که در آن پلاکاردهای بسیار بزرگی با مضمون مخالفت با موروثی شدن حکومت به چشم می خورد شاهد اتهاماتی علیه رئیس جمهور حسنی مبارک در قلع و قمع شهروندان مصری و فساد دولتی بود. معترضان همچنین ادامه حکومت مبارک را حکومت نظامیان بر مردم توصیف کردند و خواستار توقف آن شدند. شعار معروف جنگ جنگ تا پیروزی در تمامی ساعتهای وقوع تظاهرات از سوی معترضان سرداده می شد.
در این تظاهرات مردمی برای اولین بار علیه عمر سلیمان رئیس سازمان امنیت مصر که احتمال جانشینی او به جای حسنی مبارک نیز می رود، شعار داده شد.
در ادامه این تظاهرات پس از درگیری نیروهای پلیس و امنیتی با تظاهرکنندگان، محمد عبدالقدوس نماینده کمیته آزادیها در سندیکای روزنامه نگاران مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بازداشت شد. همچنین نیروهای امنیتی مصر اقدام به مصادره دوربینهای تصویر برداران شبکه های تلویزیونی الجزیره و بی بی سی عربی کردند.
برپایه این گزارش خبرنگار شبکه بی بی سی نیز بازداشت و برای تحقیق به نقطه نامعلومی انتقال داده شد. برخی از خبرنگاران مصری نیز مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند و با بدترین الفاظ با آنان برخورد شد.
با وجود این، اما تظاهرکنندگان اعلام کردند: ملت مصر موروثی شدن ریاست جمهوری مصر برای خانواده حسنی مبارک را محکوم می کنند و آن را نمی پذیرند و هرکه را بخواهند آزادانه انتخاب می کنند.
در اسکندریه نیز صدها نفر از جوانان این شهر که عمدتاً گرایشات سیاسی مخالف دولت داشتند در میدان الرصافه در منطقه محرم بیک تجمع کردند و علیه موروثی شدن ریاست جمهوری در مصر شعار دادند.
ایمن نور رهبر حزب الغد مخالف دولت که در تظاهرات روز سه شنبه میدان عابدین حضور داشت با اشاره به تجمع مردم اسکندریه گفت: نیروهای امنیتی مصر بیشتر تظاهرات کنندگان شهراسکندریه را بازداشت کرده اند و از حضور مردم این شهر در خیابانها جلوگیری کردند و فضایی از رعب و وحشت در این شهر ایجاد کرده اند.
به گفته وی، در اسکندریه مردم شعارهایی چون «نه مبارک پدر و نه مبارک پسر» در محکومیت موروثی شدن حکومت در مصر سردادند.

_______________________________
Egyptian security forces clash with hundreds of protestors
Go to fullsize imageGo to fullsize image