۱۳۸۹ تیر ۲۰, یکشنبه

[ 11/07/2010 - 11:18 ق.ظ ]
مرکز اطلاع رسانی فلسطین

نماینده پیشین عرب های ساکن اراضی اشغالی 48 در کنست رژیم صهیونیستی تاکید کرد که مواضع تحسین برانگیز ترکیه در قبال مسئله فلسطین، دولت های عرب منطقه را وا می دارد تا برای مقابله با این کشور دست به کار شوند.

دکتر عزمی بشاره در ادامه افزود که دولت های عربی هوادار سازش برای کم اهمیت جلوه دادن مواضع ترکیه مدعی می شوند که آنکارا تنها به خاطر منافع خویش دست به حمایت از آرمان فلسطینی می زند و به دنبال رهبری امت اسلامی ـ عربی و ایفای نقش سکانداری در منطقه است.

وی با نگارش مقاله ای تحت عنوان "ترکیه، اعراب و رژیم صهیونیستی" خاطرنشان ساخت که مواضع آمیخته با خصومت برخی دولت های عربی در قبال سیاست های ترکیه این مطلب را اثبات می کند که اعتراض این جماعت نسبت به مقاومت مسلحانه هرگز به خاطر آن نیست که به دنبال یک مبارزه مسالمت آمیز غیر نظامی هستند ؛ بلکه محور مواضع سیاسی دولت های سازشکار عربی مخالفت با اتخاذ هر گونه موضع مبارزاتی ـ از نظامی گرفته تا غیر نظامی ـ می باشد. اگر می بینیم که دولت های عربی حامی سازش در مقابل نظام های عربی حامی مقاومت می ایستند هرگز به خاطر آن نیست که خود حامی دموکراسی و گریزان از استبداد هستند و یا آنکه واقعنگر و مخالف سیاست های ماجراجویانه می باشند ؛ زیرا ترکیه ـ با توجه به تمامی معیارها و استانداردهای موجود در منطقه ما ـ به عنوان یک کشور دموکرات محسوب می شود.

این نویسنده برجسته عربی در بخشی دیگر از این مقاله به بحث در خصوص روابط تجاری و بازرگانی ترکیه با اعراب و رژیم صهیونیستی پرداخت و خاطرنشان ساخت بر خلاف تصور برخی تحلیلگران، این صهیونیست ها بودند که به خاطر خودسری های خود باعث شدند تا روابط شان با ترک ها رو به تیرگی بگذارد.