۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

26 تیر 1389 [ 17-07-2010 ] | 10:49
اندازه فونت :
کاترين اشتون رئيس سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا
کاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در آستانه بازديد 3 روزه از غزه، خواستار بازگشايي همه گذرگاه‌هاي اين منطقه شده است.

اشتون روز جمعه گفت اتحايه اروپا خواستار تغيير فوري و بنيادين سياست‌هاي اسرائيل در محاصره منطقه مصيبت‌زده غزه است.

رئيس سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا تصريح کرد که اين اتحاديه آمادگي دارد در بازگشايي مرزهاي غزه و رسيدن غذا به 1/5 ميليون فلسطيني که از سال 2007 ميلادي تحت محاصره اسرائيل هستند، کمک کند.

با وجود اين‌که رژيم اسرائيل به طور معمول از سفر شخصيت‌هاي خارجي به نوار غزه ممانعت مي‌کند، کاترين اشتون اعلام کرده است که روز يکشنبه از يک اردوگاه تابستاني و مدرسه سازمان ملل درغزه بازديد خواهد کرد.

اين مراکز که از سوي آژانس امداد و کار سازمان ملل براي فلسطين(آنروا) تاسيس شده و اداره مي‌شوند، خواهان 1 ميليون يورو(1/29 ميليون دلار) کمک بيشتر از جانب اتحاديه اروپا شده‌اند.

اشتون در سفر 3 روزه خود همچنين با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم اسرائيل، محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين و برخي ديگر از مقام‌هاي فلسطيني و اسرائيلي ديدار خواهد کرد.

رئيس سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا همچنين قرار است در اين سفر با توني بلر نخست وزير پيشين انگليس و نماينده ويژه گروه چهارجانبه صلح خاورميانه ديدار و گفت‌و‌گو کند.

رژيم اسرائيل پس از حمله به کاروان دريايي حامل کمک‌هاي بين‌المللي و فعالان صلح به غزه، از سوي جامعه بين الملل براي پايان دادن به محاصره 3 ساله اقتصادي و سياسي غزه، شديدا تحت فشار قرار گرفته است.

بر پايه گزارش‌هاي سازمان ملل، 1/5 ميليون نفر از مردم غزه هم‌اکنون از ابتدايي‌ترين امکانات براي زندگي محروم هستند و در معرض فاجعه انساني قرار دارند.