۱۳۸۹ تیر ۱۲, شنبه

12 تیر 1389 [ 03-07-2010 ] | 08:52
اندازه فونت :
بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسرائيل
نخست وزير رژيم اسرائيل حمله به کاروان کمک‌ها براي مردم غزه را اقدامي صحيح مي‌خواند و بر خودداري اين رژيم از عذرخواهي رسمي در اين باره تاکيد مي‌کند.

بنيامين نتانياهو روز جمعه (11 تير) درخواست ترکيه براي عذرخواهي رسمي تل‌آويو در زمينه حمله به کاروان آزادي را رد کرد.

نتانياهو در گفت‌و‌گو با شبکه يک اسرائيل گفت: "از آنجا که سربازان اسرائيلي براي جلوگيري از کشته شدن به وسيله جمعيت اقدام به دفاع از خود کرده‌اند، اسرائيل نمي‌تواند در اين باره عذرخواهي کند."

نخست وزير اسرائيل در حالي ادعاي حمله مسافران کشتي ماوي مرمره را مطرح مي‌کند که اين رژيم تاکنون با هرگونه تحقيق بين‌المللي درباره حمله کماندوهاي اسرائيلي به اين کشتي مخالفت کرده است.

اين در حالي است که بسياري از کشورهاي جهان و مجامع بين‎المللي از جمله شوراي امنيت خواهان انجام بررسي درباره اين تهاجم خونين شده‌اند.

نيروهاي اسرائيلي 11 خرداد در آب‌هاي بين‌المللي و خارج از قلمرو اين رژيم، به کشتي ماوي مرمره متعلق به ترکيه که حامل شماري از فعالان صلح از چندين کشور جهان و همچنين کمک‌هاي ضروري براي مردم غزه بود، حمله کردند و 9 تن از مسافران که از اتباع ترکيه بودن را به قتل رساندند.

ترکيه و بسياري ديگر از کشورها اين حمله را محکوم کرده و خواهان پاسخگويي تل‌آويو درباره آن شده‌اند.

احمد داوداغلو وزير امور خارجه ترکيه، روز چهارشنبه (9 تير) در ديدار با بنيامين بن‌اليزر وزير بازرگاني اسرائيل بر درخواست آنکارا براي عذرخواهي رسمي تل‌آويو، جبران خسارات آسيب‌ديدگان، انجام تحقيقات بين‌المللي درباره حادثه و همچنين پايان محاصره غزه تاکيد کرد.

ترکيه که پيش از اين روابط نزديک سياسي و نظامي با اسرائيل داشت پس از حمله خونين کماندوهاي اسرائيلي به کاروان آزادي، سفير خود در تل‌آويو را احضار و رزمايش مشترک خود با اين رژيم را لغو کرد.

ترکيه همچنين اعلام کرده است که از اين پس به هواپيماهاي نظامي اسرائيل اجازه نخواهد داد از آسمان اين کشور عبور کنند و تاکنون 2 بار مانع عبور هواپيماهاي نظامي اسرائيلي شده است.