۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

چهارشنبه 23 تیر 1389 [ 14-07-2010 ] | 13:41

وزارت امور خارجه اسرائيل به وزارت دفاع اين رژيم توصيه کرده است، کشتي ليبيايي را در آب‌هاي بين‌المللي و پيش از ورود به آب‌هاي غزه متوقف نکند.

به گزارش هاآرتص، دليل اين درخواست جلوگيري از نقض قوانين بين‌المللي به دست نظاميان اسرائيلي و پي‌آمدهاي ناشي از آن است.

شايان ذکر است، وزارت خارجه اسرائيل درباره کاروان آزادي نيز چنين توصيه‌اي را مطرح کرده بود اما به آن عمل نشد و حمله کماندوهاي اين رژيم به فعالان حقوق بشر در آب‌هاي بين‌المللي و کشته‌شدن شماري از آنان خشم کشورها و سازمان‌هاي حقوق بشر را برانگيخت.

دفتر حقوقي وزارت خارجه اسرائيل در نامه خود به وزارت دفاع و دفتر نخست‌وزير اين رژيم نوشته است: "از آن‌جايي که مقصد اين کشتي بندر العريش مصر است و نه غزه، نمي‌توان سرنشينان کشتي را به دليل تلاش براي شکستن محاصره غزه متهم کرد. بنا براين اظهارات سرنشينان کشتي درباره حرکت به سمت غزه از نظر حقوقي نمي‌تواند دليل کافي براي توقيف کشتي در آب‌هاي آزاد باشد."

در حالي که مقامات اسرائيلي ادعا مي‌کنند با کاپيتان کشتي آمالتيا صحبت کرده‌اند و وي از تصميم خود براي توقف در بندر العريش مصر خبر داده است، فعالان حقوق بشر و خدمه کشتي مي‌گويند در برنامه آنان تغيير ايجاد نشده و به نوار غزه خواهند رفت.

از سوي ديگر، خبرگزاري فرانسه سه‌شنبه (22 تير) گزارش داد، ماشاءالله زوي يکي از سازمان‌دهندگان کشتي حامل کمک‌هاي بشردوستانه ليبي گفته است: "مقام‌هاي اسرائيلي تا امشب به ما مهلت داده‌اند مسير خود را تغيير دهيم و عازم بندر العريش مصر شويم وگرنه نيروي دريايي اين رژيم به ما حمله خواهد کرد."

در همين حال گزارش‌ها حکايت از آن دارد که نيروي دريايي اسرائيل کشتي آمالتيا را تعقيب مي‌کند و آن را زير نظر گرفته است.

يکي از مقام‌عاي نظامي اسرائيل نيز گفته است، نيروي دريايي آماده است درصورتي‌که اين کشتي بخواهد محاصره غزه را بشکند به آن حمله کند.

کشتي حامل کمک‌هاي بشردوستانه ليبي براي مردم غزه عصر شنبه با 2 هزار تن دارو و موادغذايي از جمله برنج، شکر و روغن به سوي اين منطقه به حرکت درآمده است.


کشتي آمالتيا 15 فعال حقوق‌بشر شامل 13 ليبيايي، يک نيجريه‌اي و يک مغربي را باخود حمل مي‌کند. اين کشتي همچنين 12 خدمه دراد که از اتباع کشورهاي کوبا، هائيتي، هند و سوريه هستند.

کماندوهاي ارتش اسرائيل 10 خرداد (31 مه) در ادامه سياست حصر غزه به کاروان کشتي‌هاي حامل کمک‌هاي بشردوستانه در آب‌هاي بين‌المللي مديترانه حمله کردند و با تيراندازي به مسافران آن دست‌کم 20 نفر از جمله 8 فعال ترک و يک امريکايي ترک‌تبار را کشتند.