۱۳۸۹ تیر ۲۲, سه‌شنبه

دوشنبه 21 تیر 1389 [ 12-07-2010 ] | 23:06
اندازه فونت :
، ايهود اولمرت نخست وزير سابق اسرائيل، ايهود باراک وزير دفاع اسرائيل و زيپي ليوني، وزير امورخارجه سابق اسرائيل
مقام‌هاي ارشد تل‌آويو در صورت سفر به کشور مراکش ممکن است براي پاسخگويي به جنايات ارتش اسرائيل در زمان تهاجم به غزه در سال 2008 ميلادي بازداشت شوند.

در پي تلاش‌هاي گروهي از حقوقدانان مراکشي معترض به حمله نظاميان اسرائيل به مردم بي‌دفاع غزه، مقام‌هاي ارشد اسرائيل درصورت سفر به اين کشور آفريقايي بازداشت خواهند شد.

خالد صوفياني سخنگوي اين گروه از حقوقدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فرانسه تصريح کرد، اين شکايت عليه آن دسته از مقام‌هاي ارشد اسرائيلي که در راه‌اندازي و فرماندهي جنگ غزه دست داشته‌اند تنظيم شده است.

در متن اين شکايت که در حمايت از مردم غزه تنظيم شده است، ايهود اولمرت نخست وزير سابق اسرائيل، ايهود باراک وزير دفاع و زيپي ليوني وزير امورخارجه سابق اين رژيم به زير پا گذاشتن قوانين بين‌المللي متهم شده‌اند.

صوفياني افزود، اگر اين شکايت از سوي دادستان پذيرفته شود، افراد نامبره در صورت سفر به مراکش با پيگرد قانوني و بازداشت مواجه خواهند شد.

وي گفت که هنوز درباره پذيرفته شدن اين شکايت از سوي دادستان خبري به دست نياورده است.

اين گروه از حقوقدانان را که در شکل‌گيري اين شکايت نقش مهمي ايفا کرده‌اند يک وکيل امريکايي، يک وکيل فرانسوي و 3 حقوقدان مراکشي را شامل مي‌شوند.

در پي حمله نظاميان ارتش اسرائيل به نوارغزه در اواخر سال 2008 که تا ژانويه 2009 به طول انجاميد، بيش از 1400 تن از مردم غزه جان خود را از دست دادند.