۱۳۸۹ تیر ۱۰, پنجشنبه

چهارشنبه 9 تیر 1389 [ 30-06-2010 ] | 22:02
اندازه فونت :
نمايي از منطقه سيلوان در شهر قدس
با وجود اعتراض اروپا به تخريب خانه‌هاي فلسطينيان در قدس شرقي، نماينده پيشين کنگره امريکا مي?گويد متاسفانه اسرائيل در برابر کارهاي خود مصونيت دارد.

کاترين آشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا روز چهارشنبه(9‌تير) با انتقاد از برنامه رژيم اسرائيل براي تخريب خانه‌هاي فلسطينيان، تل‌آويو را مانع برقراري صلح در خاورميانه خواند.

براساس اين طرح جنجالي، اسرائيلي‎ها قصد دارند 22 خانه ساکنان فلسطيني را در منطقه سيلوان قدس تخريب کرده و پارکي توريستي در اين منطقه احداث کنند.

آشتون گفت، اسکان شهرک‌نشينان يهودي و تخريب خانه‌هاي فلسطينيان برخلاف قوانين بين‌المللي است و اين طرح مانعي براي ادامه روند صلح و تهديدي براي حل‌و‌فصل مناقشه ميان اسرائيل و فلسطين به شمار مي‌آيد.

اظهارات آشتون پس از آن مطرح شد که ريچارد فالک نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق‌بشر در سرزمين‌هاي فلسطيني هشدار داد که برنامه رژيم اسرائيل در تخريب خانه‌هاي فلسطينيان و ادامه شهرک‌سازي در قدس شرقي، موجب افزايش جنايات جنگي اسرائيلي‌ها خواهد شد.

اين درحالي است که يکي از نمايندگان پيشين امريکا، سينتيا مک‌کني گفته است که اسرائيل در برابر کارهاي خود مصونيت دارد.

وي که به دليل انتقادهاي تند خود از کردارها و سياست‌هاي رژيم اسرائيل صندلي کنگره امريکا را از دست داد در گفت‌وگو با پرس تي‌وي اظهار داشت، متاسفانه امريکا و اروپا تحت فشارهاي گروه‌هاي يهودي به تل‌آويو مصونيت داده‌اند.

اين نماينده پيشين کنگره امريکا تصريح کرد، براي مبارزه و شکستن مصونيت اسرائيل بايد گروهي دربرابر کميته روابط امريکا و اسرائيل (آيپک) تشکيل شود.

مک‌کني افزود، اگر ما فقط يک سناتور داشتيم که جسارت ايستادن در برابر ديگر سناتورهاي مجيزگو و دنباله‌رو اسرائيل بايستد ... آن وقت مردم مي‌توانستند به آن‌چه در جستجوي آنند برسند.

رژيم اسرائيل قدس شرقي را در جنگ سال 1967 اشغال و اين منطقه را در سال 1981 ضميمه خود کرد. براساس قوانين بين‌المللي اين منطقه، سرزميني اشغالي محسوب مي‎شود.