۱۳۸۹ تیر ۲۷, یکشنبه

26 تیر 1389 [ 17-07-2010 ] | 20:04

فعالان صلح ترک
فعالان ترک اعلام کرده‌اند، در تلاش براي شکستن محاصره غزه و روند کمک‌رساني به اين منطقه، مسير زميني را نيز در نظر مي‌گيرند.

بولنت ايلدريم، رئيس سازمان IHH ترکيه در كنفرانسي در استانبول اعلام کرد، اين سازمان قصد دارد افزون بر کمک‌رساني به باريکه بحران‌زده غزه از طريق کشتي، از مسير زميني نيز محموله‌هايي را به اين منطقه برساند.

ايلدريم افزود: "افزون بر اين، در تدارک برنامه‌هاي شگفت‌آور ديگري نيز هستيم که به زودي اعلام خواهد شد."

کماندوهاي اسرائيلي 10 خرداد (31 مه) براي جلوگيري از رسيدن کشتي‌هاي حامل کالاهاي ضروري به غزه، برخلاف قوانين بين‌المللي در آب‌هاي مديترانه به اين کاروان حمله کردند و تعدادي از فعالان از جمله 9 فعال ترک کشته شدند.

گفتني است، در حمله نظاميان اسرائيل به کاروان آزادي غزه، کشتي ماوي مرمره که بيشتر مسافران آن از فعالان سازمان حقوق بشري IHH ترکيه بودند، صحنه شديدترين درگيري و خشونت نيروهاي اسرائيلي بود.

نوارغزه از ژوئن 2007 در محاصره اسرائيل قرار دارد و نظاميان اين رژيم از ورود هرگونه کالا ازجمله مواد غذايي، تجهيزات پزشکي، بهداشتي و حتي مصالح ساختماني به اين منطقه بحران‌زده جلوگيري مي‌کنند.

حمله خونين ارتش اسرائيل به کاروان بشردوستانه آزادي غزه، خشم و اعتراض جهان را برانگيخته و برخلاف هدف اسرائيلي‌ها بر عزم فعالان صلح در کمک‌رساني به فلسطينيان اين منطقه بحران زده افزوده است.

پس از اين حادثه خونبار بسياري از گروه‌هاي بشردوستانه و کشورهاي منطقه و جهان براي ارسال کمک به غزه اعلام آمادگي کرده‌اند.