۱۳۸۹ مرداد ۲۱, پنجشنبه

Palestinians Denied Access To Water By Stephen Lendman

منع فلسطینی ها از دسترسی به منابع آب خودشان
بنابر OCHAاداره هماهنگی امور بشر دوستانه متعلق به سازمان ملل ، فلسطینی ها دچار مشکل جدی کمبود آب هستند،زیرا از دسترسی به منابع آب خودشان محروم می شوند.

کارا فلورس همراه با گروه" فوریت تصفیه و بهداشت آب"(EWASH ،ائتلاف 30 سازمان بخش آب وتصفیه در کرانه باختری) گفت بسیاری از جامعه های آسیب پذیر در ناحیه C که تحت کنترل اسراییل می باشد سخ ترین ضربه را خورده اند ، (که شامل 60 درصد از کرانه باختری است) ، مقامات آب فلسطین (PWA) حق حرف زدن محدودی درباره منابع خودش دارد ، هنگامیکه اسراییل خودش [از آن] استفاده می کند ، یک متخصص بین المللی آب می گوید :
"شکوفا ساختن بیابان با استفاده از آب دیگران و منع کردن آنها از سهم منصفانه خود آسان است. "


فاطمه النجاح ، که ساکن ناحیه تپه های جنوب الخلیل است در توضیح اینکه آب حیات است ، دزدی آن جنایت است می گوید بدون آن ما نمی توانیم زنگی کنیم ؛ نه تنها ما ، بلکه حیوانات و گیاهان هم نمی توانند.

این مشکل در تمام نواحی اشغالی وجود دارد ، مشکل طولانی مدت است که توسط سیاست های آب اسراییل تشدید شده ، سیاست هایی که فلسطینی ها را از دسترسی به منابع آب خودشان منع می کند.

نابرابری در دسترسی [به آب] بین اسراییل و فلسطین هشدار دهنده است ، به خصوص در هنگام تابستان که نیازها بیشتر هستند سرانه مصرف آب فلسطینی ها 70 لیتر برای هر شخص هست که به طور واضح کمتر از مقدار توصیه شده 100 لیتر برای هر شخص توسط سازمان بهداشت جهانی است ، و در بعضی مناطق حاشیه نشین بسیار کمتر از این مقدار یعنی 20 لیتر می باشد.

نقطه مقابل آن ، اسراییل است که [سرانه مصرف در یک روز]حدود 300 لیتر می باشد، فلسطینی ها را از شراکت منصفانه در آن منع می کند ،شامل سفره های آب زیر زمینی کوهستانی و آب های سطحی رود اردن که فقط مخصوص یهودی ها است می شود

در نتیجه حدود 200000 فلسطینی در جامعه های حومه نشین به آب روان دسترسی ندارند ، حتی در شهرها و روستاهایی که به شبکه آبرسانی متصل هستندزیرا که شیرهای آب اغلب خشک هستند. بنابراین جیره بندی مخصوصا در تابستان عادی است ،روستاها و حاشیه ها یک روز در هفته و حتی گاهی هرچند هفته یکبار آب دریافت می کنند.

در نتیجه بسیاری از فلسطینی ها مجبورند آب را به قیمت سرسام آوری خریداری کنند ، که اغلب از کیفیت نازلی برخوردار است ، که ضربه سختی به خانواده های کم درآمد است که مجبورند حتی یک چهارم در آمد ماهیانه خود را به آن اختصاص دهند ، چیزیکه اغلب اشخاص قادر به انجام آن نیستند.

در غزه، سفره های آب زیر زمینی ساحلی در انتهای جنوبی تنها منبع است ، که یک منبع ناکافی برای جمعیت 1/5 میلیون نفری غزه است در حالیکه اسراییل مانع انتقال آب از کرانه باختری می شود.
این سفره آبخیز به علت استفاده بیش از حد ، آب دریا و فاضلاب آلوده و فرسوده شده ،"95 درصد آن برای شستشو و مصرف انسان نامناسب هست".


علاوه بر اینها ، تجهیزات و ملزومات لازم دیگر برای توسعه و اصلاح زیر ساخت ها ممنوع هستند ، که باعث فساد آب و ناکارآمدی تصفیه می شوند ، مخصوصا حالا که نقطه بحرانی در اردوگاه های پناهندگان و جوامع فقیر و جدا افتاده هست.

علاوه بر آن بیش از چهار دهه هست که اسراییل منابع آب مناطق اشغالی (اشغالی 1967 به بعد ،OPT) رو استثمار کرده زیر ساخت های تصفیه آب را مورد غفلت قرار داده (ایجاد امکان اداره مناسب یک منطقه اشغال شده جزو وظایف اشغالگر هست ، بنا بر کنوانسیون ژنو) ، به مسئولان آن اجازه تخفیف[مشکل] رو نداده ، و مناطق رو به عنوان مکان دفن زباله های خود استفاده نموده ، منابع آب زیر زمینی و محیط رو تخریب کرده - از وظایفش به عنوان یک اشغال کننده تخطی کرده. مقامات فلسطین و مسئولان آب فلسطین و کمک های بین المللی قادر به جبران آن نبوده زیرا اسراییل آنها را مسدود میکند.

دستورات نظامی فقط به فلسطینی ها مربوط می شود ، نه به اسراییلی ها از جمله شهرک نشینان ، که قانون عمومی شامل حالشان می شود ( به عنوان مثال کودکان فلسطینی برای پرتاب سنگ باید مقابل دادگاه نظامی پاسخگو باشند م.). از اینهم فراتر ، اسراییل به توسعه زیر ساخت های آب خود ادامه می دهد ، که بهره فلسطینی ها که جمعیتی درحال رشد هستند را ار آن کاهش می دهد و بر کشاورزی تاثیر مخرب دارد.
Oslo Accords Established Inequality
قرار داد اسلو نابرابری را وضع کرد !
ادامه دارد...