۱۳۸۹ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

رهايي افشاگر هسته‎اي از بند اسرائيل ، پرس تی وی

دوشنبه 18 مرداد 1389 [ 09-08-2010 ] | 22:43

مردخاي وانونو؛ افشاگر برنامه هسته‎اي نظامي اسرائيل
مردخاي وانونو افشاگر برنامه هسته?اي نظامي اسرائيل که 18 سال را در زندان?هاي تل آويو گذرانده، پس از 3 ماه حبس تعزيري آزاد شده است.

وانونو پس از آزادي از زندان در روز يک شنبه (17 مرداد) به خبرگزاري اسوشيتد پرس گفت:
"آزار دائم و زنداني کردن مکرر من براي اسرائيل به مشکل تبديل شده؛ نه براي من."

وي که هم‌اکنون 55 سال دارد پس از تحمل 18 سال حبس، در سال 2004 ميلادي آزاد شد ولي پس از آن به دفعات به اتهام نقض شروط آزادي از جمله جرايمي چون صحبت با خارجيان و گفت?وگو با روزنامه?ها، به حبس محکوم شده و بخش عمده زندگي خود را در زندان سپري کرده است.

در آخرين اين موارد، دادگاه عالي اسرائيل وانونو را به انجام 3 ماهه خدماتي عمومي در شهرداري يهودي‌نشين بيت‌المقدس محکوم کرده بود.

وي به علت احتمال آزار از سوي اسرائيلي‌ها با اين کار مخالفت کرد و اعلام آمادگي کرد که در بخش محروم و عرب‌نشين شهر به خدمت مشغول شود اما دادگاه با رد اين درخواست، وانونو را به حبس محکوم کرد.

اجراي حکم حبس 3 ماهه دوباره وانونو از اواخر ماه مه 2010 ميلادي آغاز شد.

به نوشته روزنامه اسرائيلي هاآرتص، وي پيش از اعزام به زندان گفت: "همه مي‌دانند اسرائيل سلاح اتمي دارد ولي هيچکس از آن صحبت نمي‌کند."

وانونو که کارشناس هسته‌اي در نيروگاه اتمي ديمونا در اسرائيل بود، در سال 1986 ميلادي به علت افشاي ماهيت نظامي فعاليت‌هاي اتمي اسرائيل و برخورداري اين رژيم از سلاح هسته‌اي، به 18 سال زندان محکوم شد.

اين افشاگر فعاليتهاي هسته اي نظامي اسرائيل به علت فعاليت صلح‌جويانه خود نامزد دريافت جايزه صلح نوبل شده بود. وانونو پس از آن که شيمون پرز رئيس جمهور رژيم اسرائيل اين جايزه را در سال 1994 دريافت کرد، نام خود را از فهرست نامزدهاي دريافت اين جايزه خارج کرد.
____________________________________________________
مردخای وانونو نام خود را به " جوزف هریست" (josef christ) تغییر داده (تا جاییکه می دانم) و به مسیحیت گرویده است ، او ممنوع الخروج از اراضی اشغالی است