۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

تظاهرات گسترده مخالفان مذاکره با اسرائيل

6 شهریور 1389 [ 28-08-2010 ] | 22:01
اندازه فونت :
تظاهرات هواداران جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين
هواداران جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين در اعتراض به تصميم رئيس تشکيلات خودگردان براي از سرگيري مذاکرات صلح با اسرائيل تظاهرات کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، صدها تن از هواداران و اعضاي جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين شنبه (شش شهريور) در تجمعي اعتراض‌آميز در شهر غزه موافقت محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين را با ازسرگيري مذاکرات مستقيم صلح با اسرائيل، محکوم کردند.

تظاهرکنندگان در اين اعتراض هرگونه مذاکره مستقيم يا غيرمستقيم صلح با رژيم اسرائيل را مردود دانسته و درباره عواقب خطرناک اين سياست هشدار دادند.


اين درحالي است که محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين با وجود مخالفت‌هاي گسترده و تاکيد گروه‌هاي فلسطيني مبني بر رد هرگونه مذاکره غيرمشروط با اسرائيل، اصرار دارد زمان براي از سرگيري مذاکرات صلح با اين رژيم مناسب است.

عباس گفته است: "ما به عنوان فلسطيني در موقعيتي نيستيم که بخواهيم پيش شرط تعيين کنيم و هيچ گروهي پيش از آغاز مذاکرات مستقيم حق تعيين پيش شرط ندارد."

گروه‌هاي فلسطيني براي ازسرگيري مذاکرات مستقيم صلح، توقف کامل شهرک‌سازي غيرقانوني اسرائيل در سرزمين‌هاي اشغالي را خواستار بوده‌اند.

11 گروه فلسطيني از جمله حماس، جهاد اسلامي، جبهه دموکراتيک براي آزادي فلسطين و برخي از شاخه‌هاي جبهه خلق براي آزادي فلسطين در بيانيه‌اي مخالفت خود را با هرگونه مذاکره با اسرائيل ابراز کرده‌اند.

در اين بيانيه آمده است: "بازگشت به مذاکرات مستقيم صلح با رژيم اسرائيل به معناي قبول شرايط امريکا و رژيم صهيونيستي در از بين بردن حقوق فلسطينيان است."

دور پيشين مذاکرات صلح بين تل‌آويو و گروه‌هاي فلسطيني به دنبال تهاجم اسرائيل به نوار غزه در اواخر سال 2008 نيمه تمام ماند. در اين حمله بيش از هزار و 400 فلسطيني ساکن غزه کشته شدند و حدود 6 هزار واحد مسکوني تخريب شد.

در همين حال خالد مشعل، رهبر جنبش فسطيني حماس اخيرا مذاکرات مستقيم صلح ميان اسرائيل و تشکيلات خودگردان را غيرقانوني، نامشروع و در نتيجه اجبار امريکا دانسته است.

محمود عباس در حالي بر نشستن بر سر ميز مذاکره با اسرائيل اصرار مي‌ورزد که نيروي پليس تشکيلات خودگردان از نشست گروه‌هاي مخالف برگزاري مذاکرات مستقيم با تل‌آويو، جلوگيري کرده‌اند.

روز چهارشنبه (3شهريور) بيش از 200 نيروي پليس تشکيلات خودگردان فلسطين به محل برگزاري نشست گروه‌هاي مخالف در شهر رام‌الله هجوم بردند و با سردادن شعارهايي در حمايت از محمود عباس، برگزارکنندگان اين نشست را مخالف منافع فلسطين خواندند.

قرار است پس از 2 سال وقفه، تشکيلات خودگردان و اسرائيل دوم سپتامبر مذاکرات مستقيم صلح را در شهر واشنگتن آغاز کنند.