۱۳۸۹ مرداد ۳۰, شنبه

شورش در بيروت و چند شهر لبنان حزب الله : دولت مقصر است


سرويس خارجي-
اعتراض مردم لبنان به قطع برق و بي توجهي دولت حريري به خواسته هاي معترضان بيروت و چندين شهر اين كشور را فرا گرفت.
بحران قطع برق در لبنان و بي توجهي دولت به اعتراضات مردمي وارد فاز جديد درگيري هاي خياباني در بسياري از مناطق لبنان از جمله بيروت شده است.
در ادامه اعتراض به قطع برق، پنجشنبه شب مردم بيروت در منطقه «بشار الخوري» و «البسطه» با آتش زدن لاستيك خودروها خيابان هاي اين منطقه را مسدود كردند.
به دنبال اين اعتراض، نيروهاي پليس تلاش كردند تا با شليك گلوله هوايي جاده هاي مسدود شده را باز كنند كه مردم با حمله به خودروهاي پليس، شيشه هاي اتومبيل آنها را شكستند.
به دنبال اين ماجرا، ارتش لبنان وارد اين ماجرا شد و سعي در متفرق كردن جمعيت كرد كه به علت بالا بودن جمعيت تظاهركننده، درگيري هاي خياباني تا پاسي از شب ادامه داشت.
همچنين مناطق «صيدا» در جنوب، «البداوي» در شمال، منطقه «برج البراجنه» در جنوب بيروت شاهد تظاهرات و اعتراض هاي مردمي به علت قطع برق بود.
در تظاهرات مردم شهرك «سكسكيه» در حومه الزهراني مردم خشمگين شعارهايي عليه دولت سر مي دادند و با دخالت ارتش به هنگام متفرق شدن يك جوان 26ساله به نام «عماد جابر» توسط يك خودرو زير گرفته شد كه رسانه هاي لبنان با عنوان شهيد برق از وي ياد كردند.
همچنين در جريان اين درگيري ها چهار نفر از تظاهركنندگان زخمي شدند. حزب الله لبنان با انتشار بيانيه اي دولت لبنان را مقصر اين بحران عنوان كرد و اظهار داشت دولت در حل مشكل برق كوتاهي كرده است.
رئيس شوراي اجرايي حزب الله در اين باره گفت، دولت و تمامي مسئولان بايد براي حل مشكل برق راه حل عملي اتخاذ كنند.
اين در حالي است كه سعدالدين حريري نخست وزير درباره مشكل برق در لبنان گفت، مشكل برق در لبنان يك مشكل قديمي است زيرا دولت لبنان از سال 1998 تاكنون در اين زمينه سرمايه گذاري نكرده است، اما دولت به دنبال طرحي است كه به توليد 3500 مگاوات توليد برق در كشور منجر مي شود و در آن صورت مشكل برق برطرف خواهد شد.
در همين رابطه روزنامه الديار نوشت، پس از آنكه مشكل برق در لبنان به بحران ملي از شمال تا جنوب اين كشور تبديل شد قرار است در هفته آينده دو كشتي برق رسان به لبنان بيايند كه هركدام قادر به توليد 200 مگاوات هستند كه قادر است قطع برق در لبنان را به شش ساعت در شبانه روز كاهش دهد. گفتني است بيشتر مناطق لبنان در طول شبانه روز شاهد 12 ساعت قطع برق هستند اما طي هفته گذشته قطع برق در برخي از مناطق به 18 ساعت در شبانه روز نيز مي رسيد و حتي برخي مناطق در دماي 45 درجه چهار روز است كه برق ندارند.
دفاع قاطع از مقاومت
منابع خبري لبنان روز گذشته درباره وقايع پشت پرده گفت وگوهاي ملي لبنان، اخبار قابل توجهي از جمله مجادله كلامي بر سر سلاح مقاومت و پاسخ قاطع ميشل سليمان رئيس جمهور و نبيه بري رئيس مجلس لبنان را منتشر ساختند.
ازابتداي جلسه گفت وگوي ملي گروه 14 مارس به ويژه فواد سينيوره نخست وزير سابق لبنان مسئله سلاح حزب الله و علت اصلي حمله اسرائيل به لبنان را عنوان كردند كه طلال ارسلان رئيس حزب دموكراتيك لبنان و وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه دروزي و نبيه بري رئيس مجلس لبنان در پاسخ اظهار داشتند كه حضور مقاومت براي دفاع از كشور ضروري است و اسرائيل براي حمله به لبنان احتياج به بهانه ندارد نبيه بري رئيس مجلس لبنان در اين جلسه با تاكيد بر مثلث ارتش و مردم و مقاومت از شجاعت ارتش در حادثه عديسه قدرداني كرد و گفت، آنچه امروز لبنان به آن نيازمند است حمايت از مقاومت است و لذا بايد از هر نوع كشمكش سياسي دوري كرد.
سمير جعجع با موضع گيري مثبت نسبت به حزب الله گفت، ما از مقاومت مثل مژه هاي چشم خود نگهداري مي كنيم و خواهان وحدت مقاومت، ارتش و مردم هستيم. ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نيز در يك موضع گيري قاطع با رد هر نوع تشكيك در ارزش مقاومت اظهار داشت، ارتش در عديسه به نقش و وظيفه اساسي خود عمل كرد و موضع بسيار مهم اين بود كه مقاومت در جريان حمله اسرائيل به ارتش در عديسه خود را تحت اختيار ارتش قرار داد و اين پايه گذاري استراتژي دفاعي است.